Českým automobilkám stouply zisky

Praha - Prodej nových osobních aut v prvním pololetí vzrostl meziročně o 9 procent na 73 455 vozidel. U lehkých užitkových vozů stoupl prodej dokonce o 13 procent. Nejprodávanějšími značkami byly Škoda se 31 671 automobily a Ford. Na českém trhu se ovšem stále nejvíce obchoduje s ojetými auty, i tam vede Škoda. Růst prodejů a silná koruna přináší trhu s automobily nemalé zisky.

Podle odborníků stojí za současným vývojem rostoucí životní úroveň a klesající ceny, které se u nejlevnějších modelů dostávají ke 150 000 korun, i nástup populačně silných ročníků, které zakládají rodiny a raději kupují bezpečnější nové vozy. „V rámci Evropské unie si konečný spotřebitel může koupit auto kdekoliv. Pokud začnete hledat, tak vždy najdete v Evropě nějakou akci, kde daný model může být z různých důvodů zlevněn. To znamená, že tyto nákupy jsou většinou spekulativní a cenové,“ uvedl Pavel Tunk ze Svazu dovozců automobilů.

Každé druhé prodané auto se řadí do kategorie malých vozů. Následuje nižší střední třída s podílem 17 procent a střední třída s 13 procenty. Na skladbě prodávaných vozů se projevilo výraznější zdražování nafty proti benzínu.

K nám dovezená nová auta představují pouze tři procenta obnovy vozového parku. Vyspělé země mají toto číslo vyšší. Většinou se pohybuje mezi osmi až deseti procenty. „Stáří vozového parku osobních automobilů v České republice se blíží čtrnácti letům a za posledních patnáct let se téměř nezměnilo. V zemích bývalé evropské patnáctky se to pohybuje mezi 25 - 35 procenty a u nás je tento poměr vozidel starších deseti let nad 50 procent,“ popsal ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antoním Šípek.

Odborníci očekávají podobný vývoj i v druhé polovině roku. Nárůst dovozu nových aut by tak mohl přesáhnout hranici deseti procent.