Krize v létání, aerolinky reagují každá jinak

Praha/Londýn/Sydney - ČSA zdražují palivový příplatek, British Airways ruší některé lety, Quantas propouštějí zaměstnance, Ryanair omezuje provoz na zimu. Chce-li letecká doprava zůstat konkurenceschopnou, se změnami musí začít právě aerolinky. Restrukturalizace u dalších účastníků leteckého průmyslu je běh na delší trať.

Drahá ropa dopadá na letecký průmysl, nic nového. Mluví se o krizi, jenže poptávka po létání je stále vysoká, vždyť v loňském roce dva největší dopravci ve Spojených státech - American Airlines a United Airlines - přepravily každý 100 milionů pasažerů, a to i přes dražší náklady a dražší letenky. Dlouhodobě je pro zachování konkurenceschopnosti létání mezi jinými druhy dopravy nutná restrukturalizace letových parků, změna postupů při startech nebo přistáních. Krátkodobě, aby cenu nenesli zákazníci, musí tvořit aerolinky a každá na to jde jinak.

České aerolinie kvůli rostoucím cenám ropy od srpna zvyšují palivové příplatky. Letenky tak budou dražší. Například zpáteční cesta do Spojených států amerických podraží o 42 eur.

British Airways, největší letecká společnost ve Spojeném království, omezuje frekvenci spojení především se zaoceánskými letišti.

Největší australský letecký přepravce Qantas Airways propustí 1 500 zaměstnanců, tedy zhruba čtyři procenta své celkové pracovní síly. Opatření je prý nezbytné k tomu, aby společnost přežila krizi letecké přepravy způsobenou vysokými cenami pohonných hmot.

Irský nízkonákladový přepravce Ryanair oznámil, že omezí počet letů v zimním období mezi listopadem a březnem mezi sedmi nákladnějšími letišti včetně londýnského Stanstedu a irského Dublinu, opět kvůli dražšímu palivu, jen proto, aby ceny letenek nemusely růst.

Co jinak s dražší ropou? Nová letadla. To trápí především americký trh, který obsluhují povětšinou letouny staré dekády, které jsou těžší a „žíznivější“. Duopol Boeingu a Airbusu bude dle vyjádření zástupců společností schopen přijít s novou generací letadel nejdříve do deseti let. Na trh se ale tlačí jiní, Embraer nebo třeba Mitsubishi. Do té doby ale budou aerolinky potřebovat vysokou kreativitu, aby si udržely své klienty.