Elektro bylo loni v ČR skoro nejlevnější z celé unie

Praha - Spotřební elektronika byla loni v České republice takřka nejlevnější ze všech sedmadvaceti států Evropské unie. Koupě televize, fotoaparátu, Hifi systémů nebo třeba CD a DVD nosičů se víc vyplatila už jenom v Bulharksku. Vyplývá to z údajů Evropského statistického úřadu. Silná koruna však letos Česko zřejmě prodražila.

Do kategorie spotřební elektroniky evropští statistici zahrnuli asi 130 nejrůznějších produktů. Kromě zmíněných tam byly například i tiskárny, počítače či monitory. Na seznamu naopak nefigurují spotřebiče pro domácnost typu praček, myček či vysavačů, neboť ty tvoří zvláštní skupinu.

Hladina cen sledovaných výrobků v Česku dosahovala 92 procent průměru celé unie, v Bulharsku 83 procent. Pod unijním průměrem bylo i Slovensko s 96 procenty. Naopak vůbec nejvyšší číslo v rámci „sedmadvacítky“ připadlo Dánsku s Finskem (113 procent proti unijnímu průměru).

Ze zemí, které nejsou členy EU, hladina cen byla loni v Evropě nejvyšší jednoznačně na Islandu - dosahovala tam 141 procent ve srovnání s unijním průměrem.

Podle analytika UniCredit Bank Pavla Sobíška do cenových rozdílů spotřební elektroniky promlouvají hlavně odlišné daně a směnné kursy. V čele žebříčku tak jsou především země s vysokými sazbami DPH.

Pozice Česka se ale letos zřejmě podstatně změní. Na vině bude především výrazné posílení koruny vůči euru. Samotné posílení koruny o 15 procent proti loňsku by při zachování stejných cen znamenal, že by elektronika v Česku byla o tři procentní body dražší než je průměr unie. Obchodníci sice na silnou korunu zareagovali zlevňováním, podle Sobíška je však pravděpodobné, že tuzemské ceny některého zboží vyšplhaly nad úroveň sousedního Německa, které je v elektronice oproti průměru eurozóny o něco levnější.

Češi loni podle údajů společnosti GfK utratili v obchodech za spotřební elektroniku rekordních 56,65 miliardy korun, což bylo ve srovnání s rokem 2006 o devět procent více. Největší nárůst vykázal prodej televizorů, audio a video techniky. Nákupy elektroniky se v Česku navzdory rostoucímu počtu hypermarketů soustřeďují do specializovaných obchodních řetězců a prodejen elektro.