Za tím, že Američané ustupují od nákupu tradičního velkého vozu, stojí slábnoucí ekonomika a především rekordní ceny ropy. „Američané se rozhodli, že tak drahý benzín do nádrží svých velice žíznivých modelů tankovat nebudou,“ říká k tomu redaktor ČT Jan Hreňo.
Prodeje klesaly postupně více než rok, nicméně SUV a dodávky předtím vedly žebříčky prodejnosti po celé desítky let. „Vychází to také z historie, protože oni tato auta považovali za auta, která pomohla vybudovat americké hospodářství, takže tam měly trochu kultovní status,“ vysvětluje americké myšlení Hreňo.
Ford vystřídala Honda
Nejprodávanějším autem byl po desetiletí velký Pick up Ford. V červnu ale přišel ohromný zlom a na prvních dvou místech se ocitly vozy Honda Civic a Toyota Corolla; truck Fordu skončil dokonce až na páté pozici. Největší výrobci SUV se proto rozhodli zavřít některé továrny a radikálně omezit výrobu velkých užitkových automobilů.
Jako dobré řešení vzniklé situace se nejeví ani nové technologie, které by pomohly snížit spotřebu SUV, neboť taková úprava vozů by byla velmi drahá. „Pokud by je museli připravit na to, aby měly spotřebu jako průměrné evropské auto, tak by to asi průměrný Američan nezaplatil,“ myslí si Hreňo.
Vypadá to tedy, že éra nadvlády SUV končí. Američanů, kteří budou takový vůz chtít, sice stále zůstane dost, nebude jich už ale většina.