Česko-slovenské železniční Cargo bude skoro největší v Evropě

Praha - Němci vozí po železnici náklad v objemu přes 300 milionů tun. Polská PKP jim šlape na paty a pomáhat jim v tom bude i společný podnik Českých a Slovenských drah, resp. jejich Cargo divizí. Zatím každá samostatně převážela 90 a 50 milionů tun materiálu a zboží. Po dnešním setkání Mirka Topolánka a Roberta Fica, premiérů dvou sousedních zemí, dostali jejich dopravní ministři mandát k postupu sloučení železničních dopravců. ČD Cargo a Cargo Slovakia budou mít v koncernu rovnocenný podíl.

Oba premiéři se dohodli na základních zásadách vzniku společného podniku, o kterém se mluví již několik měsíců. „Jednou z nich je zásada rovnocenného partnerství, tedy paritního zastoupení ve všech orgánech společnosti,“ řekl Fico. Podle něj je zájmem obou zemí vytvoření silného podniku, který by byl v Evropě konkurenceschopný.

Jak Fico dodal, jedině silný podnik může garantovat nejen výkony, ale také sociální smír a zaměstnanost. Premiér Topolánek doplnil, že ministři dopravy obou zemí Aleš Řebíček a Ľubomír Vážny dostali svolení, aby vytvoření společného podniku podle dohodnutých zásad připravili. „V této chvíli mají oba ministři od nás tento mandát,“ řekl Topolánek.

Záměr spojit obě společnosti oznámil Řebíček už koncem loňského října. Podle něj bude nový podnik konkurenceschopnější na liberalizovaném evropském trhu a zvýší se i jeho hodnota při případné privatizaci. O té se však premiéři dnes nezmínili. Čeští dopravní odborníci s fúzí většinou souhlasí.