Telefonní operátoři musí evidovat i nepřijaté hovory, včetně „prozvánění“

Praha - Mobilní operátoři mají ode dneška povinnost shromažďovat nové údaje o telefonních hovorech. Konkrétně musejí evidovat, kdo, kdy, odkud a kam volal.  Novinkou je, že se hovor musí zaznamenat i v případě, že se volající s volaným nakonec nespojil. Zaznamenaná data pak mají půl roku schovávat, jak to po nich žádá evropská legislativa.

„Nově zákon zavádí kategorii neuskutečněných hovorů,“ upozorňuje ředitel pro právní podporu a regulace O2 Václav Zakouřil. Jde o případy, kdy se volající nedovolal, pouze prozváněl, či jeho hovor volaný odmítl. Odborník na telekomunikaci Jan Lodl však uklidňuje: „Zaznamenávají se jen informace o hovoru, nikoli hovory samotné.“

Situace se operátorům v současné době jeví jako nejistá, podle Zakouřila jim totiž chybí prováděcí vyhláška. „Operátoři už od ministerstva obdrželi text k připomínkám,“ oponuje mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Tomáš Bartovský.

Operátoři již dnes data o hovorech evidují, s evidencí neuskutečněných hovorů však podle Zakouřila začnou, až jim tak nařídí očekávaná vyhláška. Nárůst objemu uchovávaných dat potom odhaduje na sto procent, což si vynutí značné investiční náklady do lepších technologií. Samotné náklady uchovávání dat však operátorům hradí stát.

Zvýšení bezpečnosti či bezdůvodné „špiclování“?

O smyslu novinky v telekomunikačním zákoně se vedou spory. Údaje o neuskutečněných hovorech jsou podle Lodla zaznamenávány již jen ve Velké Británii a USA. Česko tak jde nad rámec evropské legislativy.

Právě v Británii však podle tamní policie právě toto opatření pomohlo k odhalení chystaných útoků v londýnském metru. Otázka je, zda budou umět s mobilními operátory spolupracovat na podobné úrovni také čeští policisté.