Evropský unikát - Česko zaplatí za výběr mýta víc, než z něho získá

Praha - Příští rok vybere stát na mýtném podle návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) 3,8 miliardy korun - o miliardu méně než letos. Náklady na provoz systému se naopak kvůli jeho plánovanému rozšíření zvýší. Zřejmě tak nastane paradoxní situace, kdy bude muset stát výběr mýta dotovat. Informaci přinesl jako první server Aktuálně.cz.

V roce 2009 by měl provoz mýtného systému spolknout 4,35 miliardy korun, což je o dvě miliardy víc než letos. Stát by tak na něj musel doplácet víc než půl miliardy korun. Česká republika by se tím podle všeho stala evropským unikátem. Ani Evropská unie, která výběr mýta na transevropských dálnicích nařizuje, nevidí smysl v poplatcích, na které musí stát doplácet. Ve směrnici platné od června povoluje výjimku tam, kde náklady na mýtný systém překročí třicet procent příjmů.

Mýto prodraží viněty 

Provoz mýtného systému prodraží jeho chystané rozšíření o elektronické dálniční známky, takzvané elektronické viněty. Podle mluvčího ministra dopravy Karla Hanzelky dostane firma Kapsch zakázku bez veřejné soutěže. „Důvodem je skutečnost, že jde o jedinečnou technologii této společnosti a především, že bude využit stávající mýtný systém,“ řekl Hanzelka serveru Aktuálně.cz .

Stát věří, že vybere víc 

Šéf SFDI Gustáv Slamečka tvrdí, že skutečné příjmy státu z mýtného budou nakonec vyšší, než s jakými počítá plán. Poukazuje přitom na to, že i letos se pravděpodobně podaří vybrat asi o miliardu víc než plánovaných pět miliard.

Ministr dopravy Aleš Řebíček slibuje, že se bilance mýtného zlepší v roce 2010, kdy se plánuje vybrat více než sedm miliard korun při nákladech do tří miliard.

Elektronické viněty mají nahradit dálniční známky.
Zdroj: ČT24