Plzeňské pivo bude od listopadu až o korunu dražší

Plzeň - Inflace se promítá i do všedních oblastí lidského života, zdražuje totiž pivo. Plzeňský Prazdroj, s více než padesátiprocentním tržním podílem jeden z největších domácích výrobců, zdraží od listopadu v průměru o čtyři procenta produkty všech svých značek. Důvodem zdražení je výrazný růst nákladů, zejména cen sladu a chmelu. Zdražení je podle generálního ředitele Prazdroje Mikea Shorta výsledkem pravidelné roční revize cen.

Prazdroj, který je ve vlastnictví druhého největšího světového pivovarnického giganta SABMiller, naposledy zvýšil ceny loni v listopadu, a to o šest procent. Cena půllitru moku Pilsner Urquell tehdy vzrostla o korunu na 18,90 Kč. Desítka Gambrinus, nejprodávanější české pivo, zdražila o 70 haléřů na 12,20 Kč. Zatímco lahvová piva pro koncové zákazníky podražily méně, restaurace cenové nárůsty většinou plně promítaly, některé zvedly ceny mírně více.

Dvanáctka dražší o korunu, desítka o 70 haléřů

Zdražení desetistupňových výčepních piv by údajně mělo od listopadu činit zhruba 70 haléřů na půllitr. Ležáky, tedy vícestupňová piva, zdraží zhruba o korunu. „Udělali jsme maximum, abychom udrželi růst na rozumné úrovni,“ řekl Mike Short. Náklady na tunu sladovnického ječmene se podle něj meziročně zvýšily o více než třetinu. Oproti roku 2006 jsou vyšší o dvě třetiny. Cena českého chmelu je meziročně téměř dvojnásobná.

Ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý už v polovině roku tvrdil, že pivo musí letos zdražit. Ceny ječmene sice díky velmi dobré letošní úrodě i výnosu klesly, ale pouze mírně. Čeští producenti loni zdražili pivo v průměru asi o pět procent, některé pivovary ale ceny nezvýšily vůbec. Pokud by do nich chtěly promítnout celé zdražení ječmene, musely by zvýšit ceny piva o čtvrtinu.

Podle Veselého výrobci zdražit většinou nechtějí. "Bojí se toho, že ztratí trh. Ne, že by lidé přestali pít, ale že přejdou k levnějším značkám. Jasná analogie je vidět u cigaret, kde se znovu prodávají značky, které už
umíraly," dodal ředitel svazu.

České pivaře přechází chuť

V Česku se letos zatím piva nekonzumuje tolik, jako v minulých dnech. „Léto nebylo bůhvíjaké a turisté, kteří českou spotřebu dříve zachraňovali, se přesouvali z Prahy do krajů,“ říká Veselý. Na tuzemském trhu pivovary v prvním pololetí prodaly téměř osm milionů hektolitrů piva, což bylo meziročně o 2,3 procenta méně.

Česká spotřeba piva loni činila 158,8 litru na osobu. Zhruba patnácti až dvaceti procenty se na ní podíleli zahraniční turisté. ČR byla 16. největším producentem piva na světě s podílem 1,1 procenta na celkové produkci.