E-shopy stále nejsou stoprocentní

Praha - Internetové obchody své zákazníky často nesprávně informují o podmínkách reklamace. V tom vidí jejich největší slabinu Sdružení obrany spotřebitelů (SOS). Kromě reklamačních náležitostí se sdružení zaměřilo na povinnost internetových obchodů informovat o možnosti odstoupení od koupě nebo na seznámení zákazníků s obchodními podmínkami. Z testované stovky obchodů plně uspěla polovina. Oproti loňsku nejde o zlepšení.

Lidé, kteří se rozhodnou pro nákup na internetu, by si měli vybírat z internetových obchodů s certifikátem Asociace pro elektronickou komerci APEK. Certifikace totiž potvrzuje, že internetový obchod dodržuje základní pravidla bezpečného a bezproblémového nákupu, zejména úplné a pravdivé informování o provozovateli, procesu nákupu, vyřízení objednávky a reklamacích a bezproblémovou komunikaci se zákazníkem, upozornilo sdružení.

I když mají e-shopy ještě stále celou řadu nedostatků, situace se začíná pomalu zlepšovat. „Zvýšil se počet obchodů, které splnily všechna kritéria. Letos jich bylo sedmnáct. Dál se zvýšil počet obchodů, které umožňují uplatnit rozpor s kupní smlouvou. Pozitivní fakt je také ten, že už je jen minimum obchodů, které požadují v případě zamítnutí reklamace nějaký poplatek. Těch jsme našli letos jenom deset,“ popsal v rozhovoru pro Českou televizi právník Sdružení obrany spotřebitelů Jiří Žůrek.

Nakupování v internetových obchodech je v Česku stále populárnější. Loni v nich Češi utratili 18 miliard korun, což bylo o čtyři miliardy více než rok předtím. Letos se očekává růst na 22 miliard korun, přičemž mezi nejčastěji nakupované zboží na internetu patří elektronika a výpočetní technika.