Český automobilový průmysl vzdoruje odbytové krizi v západní Evropě

Praha - Zatímco Češi poptávají stále více nových aut, v západní Evropě poptávka po nových automobilech rapidně klesá. Jelikož jsou české automobilky na exportu závislé, chystají omezení výroby. Koncem října odstaví mladoboleslavská Škoda Auto výrobu na celý týden, oproti plánovaným dvěma dnům. Do problémů se zřejmě dostane i řada drobnějších dodavatelů.

Zatímco v západní Evropě klesají prodeje automobilů dvouciferným tempem, v tuzemsku za tři první čtvrtletí vzrostl prodej meziročně o více než deset procent na 109 tisíc vozidel. Český automobilový průmysl však získává většinu tržeb z vývozu, mnoho firem včetně automobilky Škoda Auto bude možná muset sáhnout k úsporným opatřením, omezením investic, redukci svých výrobních plánů a propouštění.

„Jedná se zhruba o 13 tisíc vozů. To co jsme řekli, že vyrobíme a prodáme 700 tisíc vozů, to platí,“ říká mluvčí Škoda Auto Jaroslav Černý. Česká republika ovšem zřejmě letos podle prezidenta Sdružení automobilového průmyslu Martina Jahna vysněný milion vozů nevyrobí.

Situace je pro českou ekonomiku o to vážnější, že sektor výroby automobilů v ní tvoří více než jednu pětinu. Odborníci však uklidňují: České firmy krize nezasáhne tak, jako ty západoevropské, a situace by se v odvětví mohla zlepšit už počátkem příštího roku.

Generální ředitel Svazu automobilového průmyslu Antonín Šípek také vidí situaci spíše optimisticky. Přestože Škoda Auto snížila svou výrobu oproti plánu, celková výroba bude podle Šípka mít meziročně i tak stoupající trend.