Krize se luxusu netýká, naopak

Praha/Londýn - Klasičtí mistři na plátně, stylová auta nebo lety do kosmu. Od nákupu takových věcí neodradí lidi ani doba, poznamenaná finanční krizí. Po luxusu je stále dost velká poptávka, v době nejistoty ho totiž bohatí považují za bezpečnou investici. Největšími sponzory aukčních síní jsou Rusové a šejkové z arabských zemí.

Ford Thunderbird z roku 1955, ve kterém se kdysi vozil John Travolta. Anebo Cadillac ze stejného roku, na svatbu v něm jel belgický princ Albert II. Většina Britů si teď musí utahovat opasky, na londýnské automobilové dražbě to ale není znát. Majitelé aukční síně čekají, že letos utrží kolem 300 milionů dolarů.

„Lidi si kupují tato auta, protože je milují. Na trhu se objevují velmi zřídka. Takže když pak mají šanci, krize nekrize, dají dohromady peníze a takový vůz si koupí.“ Všímá si Peter Wallmann z aukční firmy RM.

Na tučné výdělky se těší taky ve Spojených státech, v aukční síni Sotheby´s. A to přesto, že právě Američané prudce omezují výdaje, nejvíc za posledních 30 let. Poptávku a ceny luxusních věcí drží vysoko bohatí Rusové a taky šejkové z Blízkého východu. Většině z nich se krize vyhnula, a tak ve velkém nakupují. „Někteří sběratelé vycítili příležitost. Podle nich je na takový nákup právě teď, v době nejistoty, ten pravý okamžik,“ říká Simon Shaw z akční síně Sotheby´s.

Na krizi se neohlíží ani někteří dobrodruzi. Americký milionář Richard Garriott se spolu se dvěma ruskými kosmonauty nechal vyvézt k mezinárodní vesmírné stanici a před týdnem se v pořádku vrátil.  Za exotickou letenku zaplatil 30 milionů dolarů.