Pojišťovny tvrdí, že obecně stoupá rozsah škod, a proto platí více. Nezbývá jim tak nic jiného, než navzdory silné konkurenci zdražit. Podle pojišťovacího produktového manažera Romana Sznapky je růst vlivů, které mají dopad na škodný průběh, v průměru vyšší než 7 procent. Stojí za tím především dražší náhradní díly a opravy.
Analytik Jan Procházka oponuje: „Je to spíš překvapivý krok, očekával bych spíše stagnaci nebo mírné snížení.“ Ušetřit teoreticky jde, u každé pojišťovny jsou ale pravidla nastavena jinak. Klient musí detailně projít nabídky všech pojišťoven a ptát se, co je pro něj konkrétně nejvýhodnější.
Poté, co motorista zjistí, jaký program je pro něj nejvýhodnější, může pojišťovnu kdykoli změnit. Letos má takovou možnost pětina z nich. Komu končí smlouva k 1. lednu, má na výpověď ještě necelý měsíc. Učinit by tak musel do 20. listopadu 2008.
Zpřísní se také postihy pro neplatiče, kteří každoročně způsobí ztráty za půl miliardy korun. Nepoctivci budou platit tučné pokuty za každý den, kdy jezdí bez povinného ručení.