St. Martin est arrivé

Praha - Kromě sv. Martina na bílém koni je dnes v očekávání mladé české víno. Na desítkách míst po celé zemi se budou poprvé otevírat lahve s letošním vínem, tuzemskou obdobou slavnějšího francouzského Beaujolais Nouveau. Alespoň to je marketingovým záměrem majitelů ochranné známky. Největší oslavy spojené s ochutnávkou vín se uskuteční v Brně na náměstí Svobody. Speciální akce plánují desítky dalších měst, vináren a restaurací po celé zemi.

Na předvánoční trh letos míří rekordních 800 tisíc lahví, což je o polovinu více než v minulém roce. Pod značkou Svatomartinské se mohou prodávat pouze bílá vína odrůd Müller-Thurgau a Veltlínské červené rané a růžová vína a červená vína odrůd Modrý Portugal a Svatovavřinecké. Odborná komise letos známku udělila 175 vínům od 80 vinařů, sedmina vzorků neuspěla v senzorickém hodnocení kvality.

Pro vinaře je Svatomartinské víno i dobrým bussinessem. Umožňuje jim totiž prodat část produkce krátce po sklizni a mnohem dřív, než jim ve sklepech dozraje skutečné, letošní víno. „Je to součást produkce vína, protože ne všechna vína jsou vhodná na dlouhé ležení ve sklepích,“ tvrdí sommeliér Milan Krejčí.

Na přímou konkurenci v mladých vínech, celosvětově oblíbené Beaujolais, Svatomartinské zatím nemá. V Česku se ho prodá zhruba třikrát méně než jeho francouzského vzoru.

Tradice Svatomartinského vína vychází z dávného zvyku připíjet si na den svatého Martina poprvé novým mladým vínem. V tento den hospodáři přijímali do služby nové děvečky a pacholky nebo jim službu prodlužovali. Na stvrzení dobré služby si všichni poprvé přiťukli právě mladým vínem.