Krize požírá pracovní místa, propouštět bude Peugeot, Mazda i Rolls-Royce

Londýn/Paříž/Tokio - V posledních měsících by se asi jen stěží našel nějaký týden, kdyby se v médiích neobjevily zprávy o propouštění či omezení výroby v nějakém významném podniku. Dnes přišla řada na přední výrobce automobilů - francouzský Peugeot Citroen a japonské Isuzu a Mazdu. Propouštět bude ale také britský výrobce proudových motorů Rolls-Royce.

O práci v Peugeotu přijdou dělníci i manažeři

Peugeot Citroen chce zrušit 2 700 pracovních míst. Propouštění se dotkne jak dělníků, tak manažerů a kancelářských pracovníků. Ke snižování počtu zaměstnanců automobilku přimělo snížení prodeje. Ve třetím čtvrtletí se propadl o 5,2 procenta, pro čtvrtý kvartál firma počítá s poklesem o 17 procent. Situace by se podle prvních odhadů neměla příliš zlepšit ani v příštím roce, kdy by měl Peugeot Citroen prodat minimálně o 10 procent automobilů méně než letos.

Rolls-Royce propustí až 2000 lidí

Propouštět chce také druhý největší výrobce leteckých motorů světa Rolls-Royce. V průběhu roku 2009 se rozloučí s 1500 až 2000 zaměstnanci. Kromě zpomalení ekonomiky v důsledku finanční krize ho k tomu nutí také to, že programy Boeing a Airbas, které zásobuje svými výrobky, se zpožďují.

„Jsme nuceni zachovat naši orientaci na snižování nákladů a konkurenceschopnost, protože světové ekonomika vstupuje do období plného výzev,“ řekl v rozhovoru pro BBC výkonný ředitel společnosti Rolls-Royce John Rose. Už v roce 2008 přitom firma propustila kolem 2000 lidí.

O místa přijdou i Japonci

Ztráta zaměstnání postihne i řadu Japonců, pro které je celoživotní zaměstnání u jedné firmy tradičně smyslem pracovního života. Snižovat stavy totiž chtějí japonské automobilky Mazda a Isuzu. Isuzu se ke konci roku rozloučí s 1 400 zaměstnanci pracujícími převážně na částečný úvazek. Mazda nechce prodloužit kontrakty na příští rok asi 1 300 pracovníků.

Významnou roli v propouštění všech zmíněných firem hraje finanční krize. I když se k jejímu působení přidávají i další faktory, např. změny ve výrobních programech dodavatelů v případě Rolls-Roycu, ona je tou, která brzdí ekonomický růst. Lidé z obavy o budoucnost omezují své nákupy a firmy tak obtížněji prodávají své zboží. V Česku se to už dotklo například automobilky Škoda Auto, která zastavila výrobu na celý poslední říjnový týden a do budoucna plánuje ještě další omezení.