USA zachvátí šílenství předvánočních nákupů

Washington - Pátek znamená pro USA začátek nákupní horečky. Den po svátku Díkůvzdání totiž začíná vánoční prodejní sezóna. Protože se v tento den obchodníci zpravidla poprvé v roce dostanou do černých čísel, tedy do zisku, vžilo se označení černý pátek. S černým pátkem na burze rozhodně nemá nic společného. Kreditní krize se ale asi na chuti američanů utrácet za Vánoce podepíše. Podle výzkumu Gallupova institutu utratí průměrný Američan za dárky 600 dolarů. Loni to bylo 900. V České republice předvánoční slevy zabydleny nejsou. O to více pak ale známe povánoční výprodeje.

„Dnes je program minimálně 130 milionů Američanů naprosto jasný,“ poznamenal pro ČT24  bývalý zpravodaj ČRo 1 Radiožurnálu v USA Miroslav Konvalina. Podle něj se vydají i přes současnou finanční krizi utrácet do obchodů. Slevy ve Spojených státech tento rok po týdnu rotují, postupně se zaměřují na různé druhy zboží. Dřív býval dnem největších slev čtvrtý pátek v listopadu, v současnosti to podle Konvaliny bude celé předvánoční období.

Některé odhady však ale mluví o nákupním pesimismu. Obchody má podle průzkumu vzít útokem o 7 milionů lidí míň než loni. A úměrně k tomu klesnou i útraty - až o třetinu. Obchodníci proto budou muset ještě více než v dřívějších letech útočit na slabosti nakupujících.

Pevné obchody budou nabízet kávu a parkování zadarmo, internetové obchody pak nabídnou své specielní slevy až od pondělí - obvyklé je například poštovné zadarmo. Američané se tak budou nadále zadlužovat nákupy na své kreditní karty, zejména pak střední a nižší střední třídy.

Strategie při lovení zákazníků jsou různé, některé obchodní domy dávají slevy například pouze nakupujícím, kteří přijdou v pyžamu, jiné si platí celebrity, které pak obvolávají běžné obyvatele s dotazem, zda přijdou nakupovat do daného obchodního centra.