Výkonný ředitel Volva Stephen Odell i generální ředitel automobilky Saab Jan-Ake Jonsson se již sešli se švédskou ministryní průmyslu Maud Olofssonovou, aby s ní projednali možnost záchranného financování. Švédská vláda své stanovisko k žádosti automobilek o pomoc zatím nezveřejnila, hovoří se ale o tom, že by jim mohla ve formě pomoci a půjček poskytnout kolem 248 milionů dolarů.
„Výroba automobilů je pro Švédsko jako celek nesmírně důležitá a vláda je proto myšlence pomoci otevřená,“ myslí si analytik Gothenburg Management Institute Matts Carlsson. Na druhou stranu bude ale muset švédský kabinet jakoukoliv pomoc pečlivě zvážit, aby nebyla v rozporu s pravidly Evropské unie.
Ford a GM se snaží využít všechny možnosti, jak si opatřit zdroje financování, aby se vyhnuly uvalení protibankrotové ochrany. Obávají se totiž, že ta by měla zhoubný vliv na jejich obchody. Například americký kongres požádaly o pomoc ve výši 25 miliard dolarů (495 miliard korun).
Na americké automobilky těžce doléhá, stejně jako na jejich sestry po celém světě, hospodářská a finanční krize. Lidé totiž kvůli obavám ze zpomalení hospodářství odkládají své nákupy zboží dlouhodobé spotřeby, mezi které se řadí i automobily.
Podle odborníků ale není globální krize jediným důvodem, proč se automobilky zmítají v problémech. Například u GM k tomu přispělo také příliš velké portfolio značek, které si výrobce drží. Značky se totiž navzájem kanibalizují.