Stát pokutuje stát: Platit bude ministerstvo vnitra a České dráhy

Brno - Jedna státní instituce si dnes opět posvítila na chování dalších. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) dnes vyměřil padesátitisícovou pokutu ministerstvu vnitra, dalších 30 tisíc mají zaplatit České dráhy. Důvodem jsou chyby ve výběru organizátora elektronických aukcí. Verdikty zatím nejsou pravomocné, dráhy i ministerstvo se proti nim mohou ještě odvolat.

Ministerstvo vnitra i České dráhy chtěly v aukci prodat některé své nemovitosti. Systém byl nastaven tak, že provizi aukční firma nedostane od dosavadních majitelů, ale od budoucích majitelů, vítězů aukcí. V případě ministerstva vnitra to mělo být pět procent z vydražené ceny, České dráhy stanovily provizi na 1,9 milionu korun a 3,5 procenta z vydražené ceny. Firmu Clanroy Sales, která měla obě dražby na starosti, ale nebyla ani v jednom z případů vybrána v řádném koncesním řízení. „Vůbec se neřídili zákonem o zadávání veřejných zakázek,“ shrnul jednoduše předseda antimonopolního úřadu Martin Pecina. „Pokuta odpovídá výši zakázek,“ dodal.

„Jde o případ, kdy si nějaká instituce objedná službu, ale platí to za ni někdo jiný. Zadavatelé nám stále vysvětlují, že netuší, že musí vyhlašovat výběrová řízení,“ vysvětlil Pecina. Připomněl, že podobné problémy mělo nedávno i město Břeclav při výběru realitních kanceláří, které měly zajišťovat prodej městských bytů.

„Se závěrem úřadu v tomto bodu jsme se zatím neměli možnost seznámit, proto ho nemůžeme komentovat. Po jeho prostudování se rozhodneme o dalším postupu,“ komentoval rozhodnutí ÚOHS mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Další kroky zvažuje i ministerstvo vnitra.

Pro dráhy je dnešek smolným dnem. Antimonopolní úřad dnes oznámil, že státní podnik zřejmě zaplatí rekordní 270 milionovou pokutu, navíc odhalil i chyby v projektu Živá nádraží, v rámci kterého má být zrekonstruováno 121 stanic. Správní řízení s podnikem sice nezahájil, projekt se ale podle Peciny nejméně o půl roku zdrží.

„Tady šlo jen o kontrolu, upozornění na nápravu“ popsal Pecina. V praxi to znamená, že dráhy musí zakázky zrušit a poté si na ně úřad znovu sedne.