Penta prodala pozemky pod plánovanou dráhou na ruzyňském letišti

Praha - Privatizaci Letiště Praha už zřejmě nestojí nic v cestě. Finanční skupina Penta totiž prodala pozemky pod plánovanou novou dráhou, čímž se dořešil mnohaletý problém. Letiště prý pozemky zaplatilo z vlastních peněz a nemuselo si tak půjčovat od bank. V pondělním vydání to píše týdeník Euro. Transakce je výhodná i pro vládu, která už privatizaci letiště schválila. Pokud by totiž Penta pozemky neprodala, byl by výnos z privatazice podle odborníků zhruba o 26 miliard nižší.

„Dnes jsme schopni budoucím vlastníkům dát kompletní portfolio klíčových pozemků pro výstavbu dráhy v alternativní, takzvané mírně zkrácené variantě. Je důležité zdůraznit, že této dohodě předcházel výkup pozemků od ostatních vlastníků. Problém se nejmenoval jenom Penta, ta ovládala okolo 70 hektarů pozemků, kromě toho jsme ale vykoupili dalších pět hektarů od 18 fyzických osob a další právnické osoby,“ řekl týdeníku generální ředitel Letiště Praha Miroslav Dvořák. Podle něj jiný způsob řešení než dohoda v dohledné době neexistoval. 

Spekulace s pozemky pod novou dráhou vynesou Pentě podle informací týdeníku zhruba třímiliardový zisk. „Naším původním záměrem bylo podílet se společně s Letištěm Praha na výstavbě a budování druhé přistávací dráhy. Bývalé vedení letiště však nesouhlasilo s takovouto formou spolupráce a jako jediné řešení nám nabídlo odkoupení pozemků,“ vysvětlil manažer skupiny Martin Danko. 

Z prodeje pražského letiště se původně očekávalo více než 100 miliard korun. Do hry ale vstoupila ekonomická krize. Ministr dopravy Aleš Řebíček doporučí zastavit prodej Letiště Praha, pokud se budou nabídky pohybovat kolem 50 miliard korun a méně, řekl před pár týdny v rozhovoru pro rakouský list WirtschaftsBlatt. 

„Spíše než jednotlivě budou investoři usilovat o letiště v konsorciích,“ odhaduje analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka. „Velký zájem by mohly o letiště mít asijské firmy, které by si tak mohly v Praze vytvořit svůj evropský hub,“ dodal. Cena prodeje je těžko odhadovatelná „Tipuji 70 až 80 miliardy, u podobných projektů se akvizice pohybují v řádech dvacetinásobku ročního zisku,“ počítá Procházka.

Penta ale nevylučuje, že by se chtěla nadále na rozvoji letiště podílet. „Našim původním záměrem bylo podílet se na developování a výstavbě druhé přistávací dráhy,“ uvádí za Pentu Danko. Teď se spíše jako pravděpodobná jeví varianta, kdy Penta bude dále spravovat letiště ve Vodochodech a Ruzini pak bude konkurovat především v sektoru nízkonákladové dopravy.