Finanční krize vyburcovala banky k vytváření nových produktů

Praha - České banky se v poslední době předhánějí s novými vkladovými produkty. Snaží se tak od střadatelů získat zdroje na financování úvěrových aktivit v době, kdy je mezibankovní trh stále negativně ovlivněn finanční krizí. Zájem drobných střadatelů svědčí o tom, že se jim nové produkty zamlouvají, odborníci ale upozorňují, že ukládání peněz na termínované účty nemusí být nejvýhodnější.

Největší česká banka co do počtu klientů - Česká spořitelna - například představila čtyřletý vkladový produkt, při jehož pořízení získá klient ihned polovinu budoucího výnosu. Vedoucí peněžní ústav podle objemu aktiv, Československá obchodní banka (ČSOB), zase nabídl roční termínový vklad a chystá další depozitní produkty. Banka HSBC nabízí mimořádný půlroční vklad při úložce nad milion korun.

„Kvůli finanční krizi se banky stále nemohou při financování svých aktivit spoléhat na půjčky z mezibankovního trhu. Vklady klientů jsou tak v podstatě jediným podstatným zdrojem financování aktivit těchto bank,“ popsal důvody inovačního snažení bank analytik firmy Cyrrus Marek Hatlapatka.

Podle informací bank se v současné nejisté době těší vkladové produkty velkému zájmu klientů. „V dnešní době zaznamenáváme zvýšený zájem klientů o takové produkty, které garantují jistý výnos,“ poznamenal výkonný manažer segmentu spoření a investice ČSOB Pavel Kratochvíl.

Termínové vkladové produkty bank ale nejsou ani v době turbulencí finančních trhů nejlepší variantou zhodnocování kapitálu, tvrdí odborníci. Přinášejí sice jistotu a bezpečí, ovšem na druhou stranu výnosnost není nijak závratná. „Ten, kdo očekává vyšší výnos a dokáže akceptovat určitou míru rizika, by měl zvolit jiné alternativy,“ doporučil. „Stále totiž platí, že současná krize je bezesporu zároveň ojedinělou investiční příležitostí,“ připomněl Hatlapatka.