Šrotovné v praxi: Němci kupují malá a levná auta, většinou asijská

Berlín - Německá vláda se snaží čelit dopadům hospodářské krize zavedením tzv. šrotovného a zdá se, že jí tento krok zatím vychází - stoupl totiž zájem o nové vozy. Peníze dostane každý, kdo zlikviduje alespoň desetiletého veterána a koupí si auto nové. Tento krok navíc pomáhá automobilovým závodům v Česku, prodají totiž víc vozů.

Vládní pobídka je lákavá - za výměnu starého auta za nový nebo nejvýš rok starý vůz dostane majitel 2500 tisíc euro, tedy asi 60 tisíc korun. Akce je ale omezená, platí pouze letos a jen pro prvních šest set tisíc zájemců. Vláda na ni vyčlenila 1,5 miliardy eur. „V lednu nám proti loňsku vzrostl prodej o třetinu, to se jen tak nevidí,“ pochvaluje si ředitel autosalonu Spree Automobile Michael Wünsch.

Čím dál hlasitěji se ale ozývají kritici šrotovného. Zájem je totiž hlavně o malá a levná auta, což není doména německých, ale spíše asijských výrobců. Trhákem jsou například Toyoty vyrobené u Kolína. Peníze z německých daní tak končí za hranicemi a německé automobilky čeká propouštění.


Podle průzkumu institutu Forza si 70 procent Němců myslí, že takováto snaha vlády německou ekonomiku na nohy nepostaví. Experti tvrdí, že ačkoliv balíček nezastaví krizi, přinese alespoň důležitý psychologický efekt. Německá ekonomika totiž letos zažije největší propad od druhé světové války. Vláda kancléřky Angely Merkelové předpověděla, že se hospodářství propadne o dvě a čtvrt procenta. Německo doplatí hlavně na oslabující zahraniční poptávku, která bude mít negativní dopad na export.