Peugeot Citroën je v překvapivě výrazné ztrátě, propustí přes 10 tisíc lidí

Paříž - Francouzský automobilový koncern PSA Peugeot Citroën, který působí i v České republice, za minulý rok vykázal nečekanou ztrátu 343 milionů eur (zhruba 9,8 miliardy korun). Propad hospodaření způsobila finanční krize, kvůli které musel podnik odepsat značnou část svého majetku. A lépe nebude ani letos, podle vedení firmy Peugeot Citroën ve ztrátě zůstane. Nelichotivá kondice PSA znamená i plány na propouštění, firma uvedla, že celkem propustí až 11 tisíc zaměstnanců. Kontroverní státní pomoc, která rozdmýchala vlnu emocí v Evropě ale přijde jen, pokud firma přesvědčí vládu, že je "zdravá".

„Veškeré úsilí musíme soustředit na snížení zásob a co nejnižší spotřebu hotovosti,“ uvedl ve zprávě o hospodaření podniku jeho generální ředitel Christian Streiff. Propad prodejů automobilů vyvolaný světovou finanční krizí považuje manažer za světovou katastrofu. Pro letošek podle něj prodá jeho skupina nejméně o pětinu aut méně.


Ztráta vyrazila odborníkům dech

Že se Peugeot Citroën propadne do červených čísel, téměř nikdo nečekal. A stěží by někdo ještě před několika dny tvrdil, že ztráta bude až tak velká. Analytici odhadovali, že francouzská skupina uzavře uplynulý rok čistým ziskem kolem 180 milionů eur.

Peugeot Citroën je druhým největším výrobcem aut v Evropě. Vozy jeho značky sjíždí z výrobních linek i v České republice. Skupina se tu podílí spolu s japonskou automobilkou Toyota na společném podniku TPCA v Kolíně. Jejich továrna vyrábí vozy Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1.

Francouzský prezident Nicolas Sarkozy v pondělí představil kontroverzní
plán půjčit tři miliardy eur Peugeotu a stejnou sumu Renaultu, aby podniky snáze překonaly nynější těžké období. Jestli ale podniky mohou s penězi státu skutečně počítat, zůstává nejasné vzhledem k postoji Bruselu. Sarkozyho aktivita zlobí zákonodárce po celé Evropě. Zpravodaj českého rozhlasu ve Francii Jan Šmíd se ale Sarkozymu nediví. „Přes dva miliony lidí je zaměstnáno v automobilovém průmyslu, to je desetina zaměstnanců celého průmyslu. Nelze se proto divit Sarkozyho aktivitě, navíc Francouzům se jeho snaha pomoci automobilkám zdá nedostatečná,“ popsal Šmíd. Nejasná je podpora i proto, že Sarkozy podmínil pomoc skutečností, že automobilka nebude po dobu pěti let propouštět.