Ministři v Bruselu jednají o pomoci automobilkám

Brusel - Na dnešním zasedání ministrů pro konkurenceschopnost zemí Evropské unie je jedním z hlavních témat situace v automobilovém průmyslu. Ten se totiž nachází v hlubokém útlumu - odbyt klesá a továrny omezují výrobu. Jednotlivé státy na pokles evropského páteřního odvětví reagují každý po svém. Více než desítka států v čele s Německem zavedla šrotovné, francouzský plán mezitím vyvolal kontroverze a obavy z protekcionismu.

Evropská komise minulý týden předložila návrh, aby státy šly každý vlastní cestou, nenutí tedy státy zavést šrotovné či subvence. Záchranné plány jednotlivých zemí však nesmí poškozovat ostatní státy a musí respektovat evropská pravidla.

Francie poskytne svým automobilkám půjčky za nepsaný slib, že své francouzské továrny nezavřou. Plány Francie, Itálie i Španělska už Evropská komise schválila. V České republice v úterý ve sněmovně zřejmě definitivně nad šrotovným zvítězily podnikatelské odpočty DPH na všechny automobily.

Předseda automobilové asociace ACEA Carlos Ghosn včera prohlásil, že evropské automobilky letos vyrobí zřejmě až o čtvrtinu vozů méně než loni, zatímco u prodeje automobilů počítají s poklesem zhruba o 20 procent. Jde o horší vyhlídky, než s jakými asociace dosud počítala. Automobilkám by prý mohlo pomoci, kdyby měly snazší a rychlejší přístup k financování.  „My nežádáme subvence. Jen chceme, aby se financování vrátilo k normálu a mohli jsme si půjčovat za normálních podmínek,“ řekl Ghosn.