Pošlete Opel do konkurzu, radí německý ministr

Rüsselsheim - Vládní pomoc pro německou automobilku Opel, která se potýká s existenčními problémy, zůstává stále v nedohlednu. Zatímco manažeři automobilky si lámou hlavu nad podobou restrukturalizačního plánu, kterým kabinet potřebnou finanční injekci podmiňuje, někteří spolkoví ministři už nad Opelem zlomili hůl. Ministr vnitra Wolfgang Schäuble dokonce firmě vzkázal, aby začala vážně uvažovat o konkurzu.

„V případech, jako je Opel, by se mělo vážně uvažovat o využití konkurzních zákonů,“ řekl Schäuble v rozhovoru pro podnikatelský list Handelsblatt. „Naše moderní konkurzní zákony nejsou určeny k ničení, ale k udržení hospodářských hodnot,“ dodal.

Bez podrobného plánu žádná pomoc nebude, vzkazuje vláda

Bez výsledku skončila dnešní schůzka šéfů Opelu, zástupců mateřského koncernu General Motors a představitelů německé vlády. Trojstranná jednání měla přinést dohodu o podobě vládní pomoci klíčového hráče německého průmyslového sektoru. Místo toho však kabinet smetl ozdravný plán krizí stižené automobilky ze stolu s tím, že je třeba jej hlouběji propracovat.

„GM pochopila, že ještě existuje celá řada nevyjasněných otázek,“ řekl po schůzce spolkový ministr hospodářství Karl-Theodor zu Guttenberg. Rozhodnutí o tom, zda poskytne Opelu pomoc, bude podle něj vládě trvat několik týdnů.

Opel je první evropskou automobilkou, která kvůli krizi požádala o vládní pomoc. Stejně jako její konkurenti z odvětví nyní bojuje s celosvětovým propadem poptávky po nových autech. Situaci Opelu navíc zhoršují problémy mateřského koncernu General Motors. Největšího výrobce automobilů v USA v současnosti drží nad vodou jen vydatná pomoc americké vlády.

General Motors jako kámen na prsou

Jsou to právě potíže GM, kvůli kterým zůstává německá vláda s podporou pro Opel obezřetná. Obává se totiž, aby eura ze spolkové pokladny neodtekla do Spojených států. Právě proto požaduje od Opelu jasný plán postupu proti krizi. Z řad zaměstnanců, kteří před týdnem protestovali před sídlem automobilky v Rüsselsheimu, v této souvislosti minulý týden dokonce zazněly návrhy, aby se Opel od potápějícího se GM osamostatnil.

Už nyní je přitom jasné, že to budou právě zaměstnanci, kterých se potíže automobilky dotknou nejvíce. Šéf evropských aktivit GM Carl-Peter Foerster uvedl, že Opel by v rámci snižování nákladů mohl zrušit 3500 ze současných zhruba 25 tisíc pracovních míst.