Hypermarketů bude 250, vyrůstají už i v malých městech

Praha - Českou republiku v posledních letech doslova zaplavily hypermarkety. Dnes je jich 246, ještě v průběhu letošního roku jich však díky expanzi řetězců do menších měst bude stát už víc než 250. Vyplývá to z údajů společnosti Incoma Research. Počet hypermarketů se už ale dál zvyšovat nebude a některé dokonce zkrachují. Trh totiž začíná být nasycený a obchodní řetězce proto hledají nové formáty prodejen.

Obrat všech hypermarketů překročil loni sto čtyřicet jedna miliard korun. Nejvíc jich je v Ostravě nebo Ústí nad Labem. Naopak žádný hypermarket nemají už jen čtyři okresy. Největším počtem hypermarketů dnes v Česku disponuje řetězec Kaufland s 88 prodejnami, následovaný Tescem s 57 hypermarkety.

Hypermarket pro jedenáctitisícové Domažlice

Obchodní řetězce v posledních letech kvůli postupnému zaplňování trhu zpomalily rozšiřování své obchodní sítě. Kvůli klesajícímu počtu vhodných volných lokalit teď míří do menších měst s deseti až patnácti tisíci obyvatel. Nyní je takových měst s hypermarketem už deset, v nejmenších Domažlicích žije necelých 11 tisíc lidí.

V hypermarketech loni utrácelo největší část svých měsíčních výdajů za potraviny 39 procent domácností. Jejich podíl byl ve srovnání s rokem 2007 o jeden procentní bod vyšší. Preference diskontních prodejen loni stagnovaly na 25 procentech a supermarketů na 16 procentech. Menší samoobsluhu při nákupu potravin volilo 25 procent a stánek či tržnici 12 procent domácností.

Budoucnost nejistá

Přes pokračující růst tržního podílu se už však některé hypermarkety začínají potýkat s existenčními potížemi. „Víme, že některé prodejny už změnily svého majitele. Některé prodejny už změnily i sortiment, který nabízejí, protože nebyl vhodný pro danou lokalitu. A tím, jak konkurence bude větší, určitě bude přibývat těch méně úspěšných,“ shrnul situaci Tomáš Drtina z Incoma Research.

Jistý podle Incomy není ani úspěch nových hypermarketů v malých městech. Řada lidí totiž vyhledává jiné formáty prodejen. Mnoho obchodních řetězců proto už v loňském roce začalo otevírat menší prodejny, které se snaží přilákat nové zákazníky. A podobný trend lze očekávat i letos.