Dopravci v unii nebudou jezdit po vykládce naprázdno

Brusel - Po vyřízení první zakázky budou moci nákladní dopravci v Evropské unii vyřídit v rozmezí sedmi dnů i další zásilky. Snadněji tak budou využívat prázdných vozidel při zpátečních cestách. Členské země EU, za které kompromis dojednalo české předsednictví, se totiž s Evropským parlamentem dohodly na změně a zjednodušení pravidel nákladní dopravy. Změny se dotknou i pravidel pro mezinárodní autobusovou dopravu, tedy například zájezdních řidičů. Nutnou denní pauzu budou nuceni absolvovat až po uplynutí dvanácti dnů místo současných šesti.

„Tento balíček je dalším krokem v posilování vnitřního trhu mezinárodní silniční dopravy,“ uvedla v prohlášení českého předsednictví zástupkyně české velvyslankyně při EU Jana Reinišová. „Dopravcům usnadní podnikání v rámci Evropské unie, zjednoduší pravidla a omezí administrativu,“ dodala. 

Cestou zpět klidně další tři zakázky 

Z nových pravidel vyplývá, že pokud nyní například dopravce z Česka pojede do sousedního Německa, bude moci po vyřízení první zakázky vzít v rozmezí dalších sedmi dnů u západních sousedů České republiky další tři zásilky.

Dohodu o několika normách by měly potvrdit členské státy v pátek a následně i Evropský parlament. Nová pravidla by pak měla vstupovat v platnost postupně v průběhu následujících dvou let. Jejich fungování zhodnotí v roce 2013 analýza, po níž by se mohlo nabírání nákladů zcela uvolnit.

Řidiči autobusů nutný denní odpočinek mohou odsunout

Změny se dotknou i pravidel pro mezinárodní autobusovou dopravu, tedy třeba řidičů na zájezdech. Podle stávajících norem musí po šesti dnech odpočívat nejméně 24 hodin. Tuto nutnou zastávku však budou moci odsunout až na pozdější dobu, přesněji po uplynutí 12 dnů. Donedávna museli zanechat řízení na dlouhou přestávku již po šesti dnech.

Pravidla pro pravidelné kratší zastávky po určitém množství hodin strávených za volantem nicméně dál v platnosti zůstávají. Změny podle diplomatů mají umožnit větší flexibilitu dopravců, avšak bez toho, aniž by se snížila bezpečnost.

Součástí dohody je i posílení spolupráce a zvýšení informovanosti národních úřadů, které si budou moci vyměňovat aktuální údaje o dopravcích a jejich přestupcích. Tyto informace pak budou ukládány v nových elektronických registrech.