Mýtné za hluk a zácpy se v EU zatím platit nebude

Brusel - Autodopravci si můžou oddechnout, mýtné za hluk a zácpy totiž zatím platit nebudou. Členské státy EU se totiž zatím nejsou schopny dohodnout na směrnici zvané euroviněta, která se zpoplatněním dopadů nákladní dopravy na životní prostředí počítá.

„My si velmi dobře uvědomujeme na jednu stranu potřebu tu situaci řešit, na druhou stranu i to, že je Evropa v ekonomické krizi a že bude velmi složité najít shodu,“ řekl novinářům před dnešním jednáním ministrů dopravy EU český ministr Petr Bendl. Podle něj se jednání po českém předsednictví EU chopí Švédi, kteří se do čela unie postaví začátkem července.

S návrhem zpoplatnění automobilů za hluk a zácpy přišla loni v srpnu Evropská komise, legislativa se přitom týká jen vozů nad 3,5 tuny. Brusel odhaduje, že autodopravci by mohli v průměru navíc zaplatit čtyři až pět eurocentů (asi jedna koruna až 1,3 koruny) na kilometr u skupiny vozů EURO IV. Komise nicméně zdůrazňuje, že jde o hrubý odhad, protože poplatky by se mohly v jednotlivých oblastech výrazně lišit. I tak si ale od případného přijetí euroviněty slibuje snížení emisí oxidu uhličitého v nákladní dopravě a až osmiprocentní úsporu paliva u nákladních automobilů.

Nespokojení autodopravci

Autodopravci nebyli návrhem Bruselu nadšeni už při jeho zveřejnění. „Podle některých studií doprava již nyní 99 procent těchto faktorů hradí,“ řekl Martin Felix ze společnosti Česmad Bohemia. Mýtné se podle něj neukázalo jako regulační prostředek, ale jen jako další způsob zdanění, který se promítá do cen a zpomalení ekonomiky.