Obama: Nejlepším řešením pro GM je bankrot

Londýn/New York- Americký prezident Barack Obama věří, že rychlý bankrot je nejvhodnějším řešením pro restrukturalizaci a záchranu největší americké automobilky General Motors. S odvoláním na zdroj obeznámený se situací o tom informovala agentura Bloomberg. Obama je navíc podle některých kongresmanů připraven nechat zbankrotovat druhou krizí těžce poškozenou automobilku Chrysler, pokud nevytvoří alianci s italským Fiatem.

Bankrot do svých plánů zahrnula již i sama automobilka General Motors. Šance, že bude muset do června o banknotovou ochranu skutečně požádat, se podle jejího managementu zvyšují. Pokud by k tomu došlo, vznikla by v jeho rámci nová firma, která by zahrnovala nejziskovější části skupiny. Nová společnost by se pak snažila z banknotové ochrany co nejrychleji vymanit. Zbylé slabší značky skupiny jako Saturn a Hummer by zůstaly v režimu banknotové ochrany déle, dokud by se pro ně nenašel kupec, nebo dokud by nebyly definitivně zlikvidovány.

Šéf GM odchází i přes hrozbu bankrotu s 20 miliony v kapse

Automobilku na žádost prezidenta opouští předseda její správní rady Rick Wagoner. I přes situaci, ve které se jeho firma nachází, dostane odchodné ve výši 20 milionů dolarů. Podle vyjádření General Motors je to přiměřená odměna. Wagoner totiž pracoval v automobilce 32 let, a zažil tak i její lepší časy, z čehož vyplývají jeho nároky na vyplacení adekvátní odměny.

Na druhou stranu to byl právě Wagoner, kdo stál za rozhodnutím orientovat produktové portfolio firmy na výrobu velkých pick-upů a terénních vozů. A právě ty se staly zhoubou celé automobilky, když se jejich prodej v důsledku rychlého růstu cen ropy dramaticky propadl a zlomil firmě vaz.

GM dostala nyní od Obamy šedesátidenní lhůtu na to, aby se pokusila o restrukturalizaci. Předchozí plán na ozdravení se prezidentovi nezamlouval. Pokud se automobilce nepodaří ve stanovené lhůtě vyjednat větší ústupky s majiteli obligací a s odbory, nedostane od státu pomoc, kterou tak nutně potřebuje pro přežití. V případě, že firma zkrachuje, zmizí z amerického trhu ikona, která vyrábí auta již více než sto let.

Volba Chrysleru: Fiat, nebo bankrot

Stejně jako záchranný plán pro GM i program na oživení Chrysleru byl podle Obamy nedostatečný. Druhá americká automobilka topící se v problémech dostala třicet dní na to, aby dojednala alianci s italským výrobce automobilů Fiat, který o ni má zájem. Když uspěje, stát jí pomůže. V případě, že se ale spojení nezdaří, chce ji Obama prý nechat rovněž zbankrotovat a rozprodat po částech.

Automobilový průmysl se po celém světě potýká s poklesem poptávky. Může za to finanční krize, která omezila dostupnost úvěrů, snížila důvěru spotřebitelů v ekonomiku a přiměla je víc šetřit. V lednu se prodej vozů v USA propadl o 37 procent, v únoru o 41 procent. GM v obou měsících prodala o více než 50 procent aut méně. Definitivně se tak vzdálila pozici světové jedničky, kterou byla více než tři čtvrtě století.