ČSA si půjčily od firmy v likvidaci

Praha - České aerolinie mají finanční potíže. Proto si půjčily 2,5 miliardy korun od státní firmy Osinek, která je v likvidaci. Řada právníků považuje takový způsob za nestandardní. Myslí si také, že by mohlo jít o nepovolenou veřejnou podporu. Varovný prst nad státními dotacemi do aerolinek v potížích již v minulosti zdvihla také Evropská unie.

České aerolinie zápasí s nedostatkem peněz. To dokazuje i hluboká ztráta, do které se dopravce během prvního čtvrtletí propadl. Ta podle informací České televize přesahuje miliardu korun. Dozorčí rada o ní bude jednat příští týden. Ilona Vysoudilová z tiskového odboru ČSA pro Českou televizi uvedla, že půjčené peníze budou použity na další investice a leasingové splátky letadel. Dodala, že úvěr byl poskytnut za standardních tržních podmínek.

Půjčka od Osineku je prý jistější

ČSA by měly splatit úvěr do konce příštího roku. Podle vedení aerolinií je půjčka od Osineku výhodnější, než kdyby si půjčovala u bank. U státní firmy se totiž nemusí obávat komplikací, které jsou v době finanční krize na bankovním trhu časté. Právníci však upozorňují, že půjčka od společnosti, která je v likvidaci, je přinejmenším nestandardní.

Advokát Stanislav Servus pro ČT:

„Není obvyklé, aby firma, která je v likvidaci, půjčovala tak vysoké částky.“

Ministerstvo financí však na úvěru ústy Tomáše Uvíry nic nestandardního nevidí. Přesto půjčka od státní firmy vzbuzuje i další otazníky. Stanislav Servus přemítá, že tento krok lze za určitých okolností považovat za veřejnou podporu.

Už v minulosti Evropská unie upozornila na to, že státní dotace do aerolinek, které mají finanční problémy jsou nepřípustné. Tento problém například řešila i italská Alitalia. „Problémů od EU se nebojíme. Nechali jsme si na to udělat právní rozbory,“ zdůraznil nebojácnost ministerstva Tomáš Uvíra.

Skeptici tvrdí, že cena aerolinek je nulová

Stát chce České aerolinie prodat. Původně se o dopravce ucházeli čtyři zájemci, vláda pustila do druhého kola pouze dva z nich. O České aerolinie se v privatizaci utkají dvě konsorcia. Travel Service-Unimex Group a francouzko-nizozemské Air France-KLM. Kolik za národního dopravce nabídnou, ale zatím zůstává otazníkem.

Teprve příští týden začnou zájemci s hloubkovou kontrolou ČSA. Její výsledky by měly být hotovy koncem června. Názory na cenu Českých aeroliníí se mezi analytiky rozcházejí. Nejčastěji se mluví o částce v rozmezí tři až 5 miliard korun. Skeptici dokonce tvrdí, že hodnota národního dopravce je nulová.