Výroba aut v Česku se propadla o čtvrtinu

Praha - Automobilový průmysl v Česku stagnuje. Výroba osobních a lehkých užitkových aut se v prvních třech měsících letošního roku propadla o víc než 23 procent. Dohromady se tak v Česku vyrobilo něco přes 205 tisíc nových vozů. Uvedlo to dnes Sdružení automobilového průmyslu. Na vině byla především malá poptávka. Výroba automobilů je přitom stěžejním odvětvím tuzemské ekonomiky.

Největší pokles ve výrobě zaznamenala největší tuzemská automobilka Škoda Auto. Od ledna do konce března sjelo z výrobních linek jen 98 tisíc nových škodovek. Ve stejném období před rokem to přitom bylo téměř o 82 tisíc vozů víc. Škoda začátkem roku kvůli stupňující se krizi omezovala výrobu a část prvního čtvrtletí vyráběla jen čtyři dny v týdnu.

V Kolíně jako by krize nebyla

Zcela jiná situace, alespoň pokud jde o statistiky, byla ve stejné době v kolínské TPCA. V prvním čtvrtletí vyrobila přes 87 244 tisíc automobilů proti 86 800 vozům v minulém roce. Společnému podniku automobilek Peugot, Citroën a Toyota zřejmě pomohl jeho výrobní sortiment. V kolínském závodě se totiž vyrábějí malé městské vozy, které se nepotýkaly s tak významným poklesem poptávky.

Jako svým způsobem samostatnou kategorii lze chápat závod korejského Hyundaie v Nošovicích. Výroba zde odstartovala teprve začátkem loňského listopadu a dosud se naplno nerozběhla. Brány automobilky tak v prvních třech měsících letošního roku opustilo jen 20 tisíc aut.

Jen 253 nákladních aut

Horší situace než u automobilek vyrábějících osobní vozy byla ve výrobě nákladních aut. Těch se v Česku vyrobilo jen 253, což znamená meziroční propad o 59 procent. Letňanská Avia, která na začátku roku omezila výrobu až na tři pracovní dny, vyrobila 36 nákladních aut, což představuje meziroční pokles o 78 procent. Tatře klesla výroba na polovinu, na 217 vozů.

Za propadem poptávky stojí hlavně ekonomická krize. Analytici ale upozorňují i na další příčiny. Podstatnou roli hrály třeba nové možnosti odpočtu DPH pro podnikatele, které vláda avizovala s velkým předstihem. „Díval jsem se nedávno na statistiky za prodej v dubnu. Je tam zcela jednoznačně vidět, že podnikatelé čekali, až nebudou muset kupovat auta s přepážkou,“ říká Tomáš Pudil z redakce časopisu Auto 7.

Pohled do výrobních statistik tuzemských automobilek by měl být v příštích měsících přece jen o něco veselejší. Poptávku po nových autech totiž oživilo zavedení šrotovací prémie v mnoha státech Evropské unie. Odhadovat, jak dopadne celý letošní rok, by nicméně podle odborníků byla spekulace. Šrotovné sice výrobcům pomohlo, teď ale s napětím čekají, jak se zachová trh, až vlády přestanou nákup nových vozů dotovat.

Auta na vrakovišti
Zdroj: ČT24