Automobilky bojují s krizí originálními návrhy

Brusel - Automobilů se v poslední době v Evropě prodává málo, vyrábí se jich ještě méně. Prodej aut klesl za první čtyři měsíce roku o téměř 16 procent. Nejhorší výsledky přinesl leden, v Evropě se prodalo o 27 procent aut méně. Informovalo o tom sdružení evropských výrobců automobilů ACEA. Automobilky tak bojují o zákazníky všemi možnými prostředky.

Originální řešení přinesla například japonská společnost Founder and Ceo of Better Place. Ta přišla s návrhem ekologického automobilu. „Kolem nás jsou auta všech generací. Kašleme na to, co dýcháme. Ale představte si svět bez benzínu, bez výfukových plynů a bez hluku,“ řekl Shai Agassi ze společnosti. S projektem mají pomoci automobilky Nissan a Renault.

Automobilky měly za úkol vyvinout vůz na solární nebo větrnou energii, která je nabitá ve speciálních bateriích. Vybité baterie by si řidiči snadno vyměnili na automatické bateriové stanici. „Výměnná stanice využívá energii ze solárních panelů nebo větrných turbín. To je velice ekologické,“ podotknul Yoav Heichal, hlavní inženýr firmy Founder. Na jednu baterii takové auto ujede až 200 kilometrů.

S ještě originálnějším nápadem přišli inženýři z Univerzity ve Warwicku. Sestrojili totiž funkční formuli ze zeleniny a ekologických materiálů. „Volant je z mrkve, zrcátka z brambor. Použili jsme i mnoho jiných přírodních vláken, jako je len a konopí v karoserii, recyklovaná uhlíková vlákna a recyklované lahve,“ popsal doktor James Meredith z univerzity. Auto je podle týmu zelený zázrak budoucnosti. Závodník v něm prý brzy dosáhne více než stokilometrové rychlosti za hodinu.