Polské loděnice končí, tisíce propuštěných věří v obnovu výroby

Varšava - Tradiční loděnice v polské Gdyni a ve Štětíně dnes formálně přestaly existovat. Dřívější chlouby Polska se dostaly do finančních problémů a pomoci se jim snažila i tamější vláda. Evropská komise v listopadu rozhodla, že problémové loděnice musejí obří peněžní injekci státu vrátit, jelikož údajně odporovala unijním zákonům a narušila konkurenci na společném trhu evropské sedmadvacítky. Bez práce se nyní ocitlo téměř 10 tisíc lidí, kterým může být útěchou snad jen odstupné v přepočtu až 360 tisíc korun a naděje, že nový investor výrobu lodí obnoví.

Po pádu komunistického režimu blokovaly odbory snahy o privatizaci loděnic a vlády se radikálním změnám ve fungování podniků raději vyhýbaly. Jelikož podniky čelily stále silnější konkurenci z Asie, dostávaly se do čím dál tíživější finanční situace. Když se pak vláda snažila loděnice zachránit finanční pomocí, bylo již pozdě a definitivní ortel vyřkla EK.

Deset tisíc propuštěných zaměstnanců dostane odškodnění od 20 do 60 tisíc zlotých (120 až 360 tisíc Kč) a nabídku rekvalifikačních kurzů. Štětínským odborářům to nestačí a o vyšší odškodné se chtějí soudit. V obou podnicích zůstaly pouze osoby, které budou zabezpečovat majetek a protipožární ochranu. „Je to velmi smutný den,“ konstatoval mluvčí odborového svazu Solidarita Marek Lewandowski.

Telefonát Miroslava Karase (zdroj: ČT24)

Zachrání loděnice noví investoři?

Mnozí z propuštěných zaměstnanců věří v obnovu výroby pod novým investorem, kolem kterého se ale vznášejí otazníky. Majetek loděnice v Gdyni, která vznikla v roce 1922, stát prodal za 305 milionů zlotých (1,8 miliardy Kč) a loděnice v Štětíně, která existovala od roku 1948, za 161 milionů zlotých (964 milionů Kč). Velkou část koupila společnost, která vystupuje pod názvem United International Trust N.V. Vláda by s ní měla podepsat příští týden smlouvu a zároveň o ní zveřejnit podrobnosti. Investor chce údajně v menší míře pokračovat ve výrobě lodí, přidat výrobu železných konstrukcí a část zaměstnanců přijme zpět.

Ze tří velkých loděnic v Polsku zůstala pouze legendární loděnice v Gdaňsku, kde vzniklo protikomunistické odborové hnutí Solidarita. Před dvěma lety ji od státu koupila polská firma ISD Polska, ale i v Gdaňsku nyní hrozí velké finanční problémy a propouštění.