Přestože se ukazuje, že šrotovné automobilovému trhu ohrožovanému silným propadem skutečně citelně pomohlo, odborníci upozorňují na skutečnost, že se jedná jen o dočasný stimul. „Teď je samozřejmě otázkou, zda krátkodobý impuls tady poslouží, nebo jenom něco posouvá,“ zdůraznil publicista Jaroslav Šonka. „Ti, kdo produkují auta, už nastavují svoji produkci na to, že po této fázi výměna automobilů nebude tak silná, čili snižují svoji produkci,“ dodal.
Německá vláda ovšem není jedinou, která v Evropě vyplácí šrotovací prémii s cílem pomoci domácím automobilkám. Poptávka po nových vozech se proto vyvíjela příznivě i na některých dalších evropských trzích. Třeba ve Ve Francii se v květnu prodej aut meziročně zvýšil o 11,9 procenta na 206 387 vozů. Naproti tomu ale například v Itálii nebo Španělsku zaznamenali propad.

Komentář Jaroslava Šonky
Potřebuje ČR šrotovné?
Zavedení šrotovného schválil i český parlament. Spustit ho však může jen vládní kabinet, který zatím s tímto krokem vyčkává. České automobilky totiž i bez toho těží z podobných opatření v okolních zemích. Navíc český trh s osobními vozy podle čerstvých dat vzrostl v květnu víc než o pětinu. Podle Svazu dovozců automobilů za tím stojí především zavedení možnosti odpočtu DPH při nákupu osobních aut.