Fond dopravy buduje kilometry nových silnic, staré nechává chátrat

Praha - Nejvyšší kontrolní úřad kritizuje fond dopravní infrastruktury za to, že údajně nehospodárně nakládá se státními prostředky. Fond podle NKÚ upřednostňuje rychlou výstavbu na úkor údržby dálnic a silnic první třídy. Odkládáním se pak opravy prodražují až o pětinu. Ministr dopravy a bývalý šéf fondu Gustáv Slamečka kritiku rozhodně odmítá. Údržba prý byla vždy prioritou fondu.

„Za období let 2006 až 2008 se u 208 akcí zvýšily náklady o téměř 1,5 miliardy korun, to je o 18 procent,“ uvedl prezident úřadu František Dohnal. Předpokládaná doba realizace nebyla podle NKÚ dodržena u 167 akcí, což představuje téměř 70 procent všech oprav.

Za průtahy při rekonstrukci vozovek stojí podle NKÚ především skutečnost, že fond přednostně utrácí peníze za rozestavěné projekty a stavby spolufinancované evropskými fondy. Celkem na rozestavěné dálnice a silnice fond podle NKÚ vyčlenil přes 90 procent prostředků, které jsou určeny investorské organizaci Ředitelství silnic a dálnic. Kvůli tomu prý fond například neodstartoval schválený Program opravy silnic I. třídy a dálnic - R II, ze kterého mělo být v letech 2007 až 2010 vynaloženo na akce oprav 11,6 miliardy korun, píše také ve zprávě NKÚ.

Reportáž Jakuba Linky (zdroj: ČT24)

Slamečka: Rekonstrukce jsou prioritou

Slamečka nad zprávou NKÚ kritizující hospodaření fondu dopravy, kterému ještě před usednutím do ministerského křesla sám šéfoval, kroutí hlavou. Úředníci ministerstva dopravy už podle něj připravují reakci. „Fond považoval a považuje opravy a údržbu za prioritu, budeme to schopni doložit čísly,“ řekl. Pokud se někde údržba odkládala, bylo to údajně kvůli nedostatku peněz ze státního rozpočtu.

Slamečka také spatřuje paralelu se současným stavem, kdy se fond dopravy potýká s nedostatkem peněz a hrozí zastavení řady staveb. „Jestliže se vláda rozhodne, že nám dá málo, tak se všechny stavby odloží. Za dva roky pak může někdo z NKÚ přijít na kontrolu a prohlásit, že fond zapříčinil, že se stavby prodražily,“ řekl Slamečka.

Jak se opravují silnice v krajích?

NKÚ se také zaměřil na způsob údržby silnic první třídy v krajích. Od září 2007 tuto údržbu pro ministerstvo dopravy provádějí krajské příspěvkové organizace. Předtím údržbu zabezpečovali dodavatelé vybraní ŘSD v zadávacích řízeních.

„MD neprovedlo posouzení výhodnosti změny proti předcházejícímu stavu,“ tvrdí úřad. Podle srovnávací analýzy NKÚ je nový způsob ročně dražší o 300 milionů korun.

Ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Gustáv Slamečka ve studiu ČT
Zdroj: ČT24