I přes krizi budou platit auta nad 3,5 tuny od ledna mýtné

Praha - Mýtné pro automobily na 3,5 tuny je o něco blíž. Dnes se na jeho zavedení od příštího roku shodli poslanci. Pokud zákon schválí i Senát a podepíše prezident republiky, zařadí se automobily nad 3,5 tuny po bok svých větších sester s hmotností nad 12 tun, které již mýtné platí. Poslanci návrh schválili i přes argumenty, že platby za využívání dálnic tíživě dolehnou na podniky, které již nyní drtí hospodářská krize. Naopak ulevit podnikatelům má další novinka, která dnes zdárně prošla sněmovnou. Ta počítá s tím, že by malé a střední podniky již nemusely vést knihu jízd.

Výše mýtného se bude nově odvíjet nejen od počtu náprav, ale i od ročního období či denní doby, ve kterou automobil dálnici využívá. Sazby mýtného určí vláda nebo ministerstvo.

Auta nad 3,5 tuny přitom nejezdí po dálnicích tolik jako kamiony, které ročně vynesou státu 5 miliard korun. Zpoplatněním menších dodávek získá státní kasa jen 200 milionů.

Mýtné hned bez ohledu na krizi

Sněmovní hospodářský výbor navrhoval, aby se mýtné rozšířilo až od roku 2011. Jako jeden z důvodů uváděl, že to pomůže podnikatelům bojovat s dopady krize. Návrh podporoval i exministr dopravy Petr Bendl (ODS). Poslanci jim ale za pravdu nedali.

Předseda výboru a jeden z předkladatelů zákona Oldřich Vojíř (ODS) zdůrazňuje, že mýtné je spravedlivější. Poukazuje přitom na to, že některá vozidla nad 3,5 tuny, které potřebují jet jen po krátkém úseku dálnice, si nyní platí dálniční známku bez ohledu na to, že dálnice tak často nevyužívají.

Dopravci souhlasí, ale s výhradami

Největší tuzemské sdružení dopravců Česmad Bohemia podle mluvčího Martina Felixe se zavedením mýta pro menší vozy v podstatě souhlasí, protože tato auta většinou slouží ke komerční činnosti a měla by se podílet na nákladech na infrastrukturu stejné jako velké kamiony.

„Takovémuto zásadnímu kroku by ale měla předcházet seriózní analýza, která by ukazovala rentabilitu systému a dopady na dopravní firmy. Takovou analýzu jsme však dosud neviděli,“ dodal Felix.

Dálniční známky nahradí viněty

Poslanci dnes současně schválili zavedení takzvaných elektronických vinět. Ty mají od roku 2011 nahradit dosavadní dálniční známky. Toto zařízení bude na rozdíl od současných známek přenositelné. Nově se také současné sedmidenní dálniční známky prodlouží na desetidenní.

Sněmovnou dnes zdárně prošel také návrh sociálněděmokratického poslance Cyrila Zapletala, který požadoval zavedení kontrolního vážení kamionů. Kamiony by měla převažovat policie nebo celníci. Vážení by mělo zabránit nadměrnému poškozování silnic, které způsobují přetížené nákladní vozy.

Malé a střední podniky se obejdou bez knihy jízd

Zatímco v otázce mýtného sněmovna vůči podnikatelům přitvrdila, ulevit jim chce v administrativní oblasti. Malí a střední podnikatelé si již nebudou muset povinně vést knihu jízd. Podnikatelé s nejvýše třemi auty si budou moci v budoucnu odečítat paušálně 5000 korun za každý měsíc. Pokud by podnikatel nepoužíval vozidlo výhradně jen k podnikání, pak by si mohl odečíst měsíčně nejvýše 4000 korun.

Podle prezidenta Hospodářské komory Petra Kužela je opatření dobrým dárkem podnikatelům v době krize. „Jsme velmi rádi, že poslanci podpořili zrušení této nesmyslné povinnosti, která podnikatele bez jakéhokoliv efektu jen zbytečně zatěžovala,“ uvedl. „Kniha jízd je přežitek, který nemá v dnešní době žádný smysl. Většina firem navíc knihu jízd různými způsoby obchází a řeší tuto věc formou paušálů,“ doplnil předseda Unie malých a středních podniků David Šeich. V roce 2008 kniha jízd dokonce získala stříbrnou medaily v soutěži Absurdita roku.

  • Poslanecká sněmovna autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/8/788/78713.jpg
  • Nalepovací dálniční známky nahradí v ČR elektronické viněty. autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/2/152/15181.jpg
  • Kniha jízd autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/10/921/92023.jpg