Škoda auto již po patnácté vévodí žebříčku nejvýznamnějších firem ČR

Praha - Škoda Auto obhájila své prvenství na poli významných firem v České republice i v jubilejním patnáctém ročníku ankety Czech Top 100. V čele ji drží tržby ve výši 200,2 miliardy korun. I na žebříčku nejvýznamnějších firem se ale projevil hospodářský útlum. Zisky první stovky nejvýznamnějších firem loni klesly o 15 procent. Podle odborníků se však recese výrazněji ukáže až ve výsledcích za letošní rok.

„Ztráta tempa se projevila až v posledních třech, čtyřech měsících, tudíž ty výsledky se nám nemusí jevit jako až tak záporné,“ podotknul rektor Vysoké školy ekonomické Richard Hindls. S tím souhlasí i Škodovka. „Recese v automobilovém průmyslu nás zasáhla až v posledním čtvrtletí loňského roku, za první tři čtvrtletí jsme vykazovali vysoký růst, a proto jsme si udrželi i první místo,“ řekl mluvčí Škody Auto Jaroslav Černý.

Největším zaměstnavatelem místo drah Česká pošta

Škoda Auto má sice největší tržby a zároveň je i největším českým exportérem, ve výši zisku ji však předehnal energetický gigant ČEZ, který loni vydělal 61 miliard korun. Překvapení přinesly výsledky ankety o největšího zaměstnavatele. Tradičně první České dráhy předběhla v letošním kole Česká pošta. Zvláštní kategorií je vyhlášení Firemní banky roku, kterou vybírá zhruba 150 finančních ředitelů. Letos si ocenění odnesla Komerční banka.

Vítězům se ale často nevede tak dobře, jako tomu bylo před rokem. Zisk první stovky žebříčku meziročně klesl v součtu o 15 procent na 212 miliard korun. Tržby se meziročně snížily o půl procenta na 2,44 bilionu korun. Pokles tržeb vykázala třetina ze stovky nejvýznamnějších českých firem.

Developeři se žebříčku vyhnuli

Žebříček Czech Top 100 byl poprvé veřejnosti představen v roce 1995. První pokusné srovnání podniků se ale uskutečnilo již o rok dříve. Pro posuzování úspěšnosti firem se používají především přímé ekonomické ukazatele, jako jsou tržby, přidaná hodnota, počet zaměstnanců apod. Czech Top 100 ale sestavuje také poměrové žebříčky založené mimo jiné na rentabilitě firem.

Pořadí firem je sestavováno na základě údajů, které o sobě dobrovolně sdělí. Letos své výsledky nechtěly zveřejňovat developerské firmy a obchodní řetězce.

  • Nové logo České pošty autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/10/933/93226.jpg
  • Vyhlášení výsledků ankety Czech Top 100 autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/10/934/93356.jpg
  • Vyhlášení ankety Czech Top 100 autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/10/936/93568.jpg