Pasažéři zadrženého letadla SkyEurope se vrací

Paříž - Několik desítek cestujících nízkonákladových aerolinek SkyEurope, kteří v pondělí kvůli zadržení letadla zůstali na pařížském letišti Orly, se do Prahy vrátí dnes po poledni. Informoval o tom dnes mluvčí aerolinek Tomáš Kika. Dodal, že zhruba 40 lidí již odletělo pravidelnou večerní linkou v pondělí večer. Aerolinky SkyEurope v pondělí vstoupily do režimu ochrany před věřiteli. I pro jiné nízkonákladové letecké společnosti bude letošní rok stěžejní. Kdo všechno v leteckém byznysu přežije, nicméně ukáže až letní sezona.

„Další lidé, kteří se rozhodli využít možnost přeložení letu a nechat si letenky se SkyEurope Airlines, poletí dnes na oběd,“ uvedl Kika. Letadlo SkyEurope bylo na pařížském letišti zadrženo v pondělí odpoledne. Na místě zůstali pasažéři, kteří měli namířeno do České republiky. Pařížské letiště Orly po firmě požaduje splacení údajného dluhu. „Může jít o tlaky způsobené praktikami konkurence, nechci specifikovat, nespojoval bych to přímo s vyhlášenou ochranou před věřiteli,“ řekl dnes pro ČT24 mluvčí Kika s tím, že společnost hodlá celou záležitost důkladně prošetřit. Pasažéři současní i budoucí se prý problémů se zajištěním pravidelných i charterových letů ze strany SkyEurope bát nemusí.

Počet „low-cost“ aerolinek klesá 

Ještě v půlce loňského roku prožívaly nízkonákladové letecké společnosti zlaté časy. Teď v celé Evropě jejich počet postupně klesá. Jan Procházka, analytik ze společnosti Cyrrus, v České televizi řekl, že na nízkonákladové aerolinky dopadl především velký nárůst cen pohonných hmot v loňském roce. „60 procent nákladů vynakládají na palivo,“ vypočítal Procházka. Obecně leteckým společnostem nepomohla ani probíhající krize.

Podle Procházky nepředstavuje ochrana před věřiteli společnosti SkyEurope nic kritického, ba je přímo logická. „Začaly vycházet inzeráty, které varovaly před společností a dávaly dohromady věřitele,“ dodává Procházka. Pro stávající zákazníky to pak může představovat uklidnění, firma má odloženo splácení největších dluhů, nové zákazníky nicméně bude slovenská aerolinka lákat těžko.

Silní přežijí, slabí se spojí 

Ačkoliv Jan Procházka podotýká, že letošní rok bude pro větší či menší aerolinky stěžejní, v létě se prý ukáže, kdo přežije. „Letní sezona ukáže, kdo je opravdu silný a kdo má na to, aby přežil, a myslím si, že těch společností bude většina a menší se budou spíše spojovat pod křídla silnějších partnerů,“ prognózuje Procházka.

Analytik Jan Procházka na ČT24:

„Pro klienty je nepříjemné, když ta společnost padne, ale když cestujete za desítky korun, tak přebíráte riziko, že se může stát, že takovou slevu dostanete jen za to, že společnost může let přebukovat, zrušit či může úplně zkrachovat.“


V protikladu se SkyEurope dnes otevírá jiná nízkonákladová letecká společnost, maďarský Wizz Air, na letišti Praha-Ruzyně svoji 11. základnu. Navíc minulý týden oznámila, že navýšila objednávku o dalších padesát letadel Airbus A320 celkem na 132 strojů, z nichž dva umístí právě v Praze. Výkonný ředitel společnosti k tomu řekl: „Tato nová objednávka je v souladu s naším plánem růstu. Chceme udržet naše fungování na co nejnižší nákladové úrovni, aby ceny byly přístupné stále širšímu okruhu zákazníků.“ Analytik společnosti Cyrrus nicméně tento krok hodnotí jako mimořádně ambiciózní.

Wizz Air chce vytlačit SkyEurope z pozice nízkonákladové jedničky v Praze

Společnost zavede koncem září také nový spoj z Prahy do Benátek/Trevisa. Wizz Air nyní létá z Prahy do 14 evropských měst, mimo jiné třeba do Říma, Paříže nebo Barcelony. Do Prahy vstoupila nečekaně letos v lednu poté, co se konkurenční SkyEurope dostaly v zimě do problémů s flotilou a právě ty chtějí Maďaři vytlačit z pozice nízkonákladové jedničky v Praze. „V případě, že by někteří z našich konkurentů zkrachovali, Wizz Air je tu a nabídne cestujícím řešení. V podstatě to již děláme,“ uvedl dnes výkonný viceprezident Wizz Air John Stephenson. Na rozdíl od SkyEurope nejsou hospodářské výsledky Wizz Airu veřejné. Podle Stephensona je firma čtyři roky v řadě v zisku, mírný profit prý vykazuje i letos. 


Letecké společnosti nemusí mít na rozdíl od cestovních kanceláří pojištění proti úpadku. Klienti tak nemají žádný zákonný nárok na vrácení svých peněz, za které si nakoupili letenky. Evropská komise se v minulých letech snažila povinné pojištění leteckých společností proti úpadku prosadit. Narazila nicméně na odpor členských zemí a je tak nejisté, kdy tato otázka i vzhledem ke změně obsazení Evropské komise přijde znovu na přetřes. „EU se chová papežštěji než papež, ty regulace, které nastavuje, jsou přehnané,“ nechápe jisté požadavky Evropské unie Procházka.