GM zpochybnila sňatek Opelu s Magnou

Berlín - Před měsícem se zdálo, že má Opel vyhráno. Našel se pro něj investor, kterým měla být kanadská firma Magna, za níž částečně stojí ruský kapitál. Krátce po uzavření předběžné dohody přispěchala i německá vláda s příslibem pomoci. Teď se ale zdá, že by mohlo být všechno jinak. Matka Opelu - americká automobilka General Motors - se začala cukat. Rozhodnutí o prodeji Opelu Magně není ještě konečné, ve hře jsou i další zájemci. Navíc si GM vymiňuje právo na pozdější zpětný odkup Opelu. To by mohlo znamenat konec státní pomoci německé automobilce.

GM otevřeně jedná s dalšími zájemci o Opel. Ve hře je čínská automobilka BAIC a fond Rippelwood. Mezi GM a Magnou existuje zatím jen předběžná dohoda o prodeji Opelu. „Memorandum porozumění nezakládá žádný právní závazek,“ řekl o dohodě předseda sboru nucených správců německé automobilky Fred Irwin.

To by ale nebyla nejhorší zpráva pro Opel. Jeho budoucnost nejvíce ohrožují choutky General Motors na zpětný odkup německé dcery někdy v budoucnu, až na to bude mít chuť a dostatek prostředků. To se ale nelíbí německé vládě, a mohlo by to tak ohrozit 1,5 miliardovou půjčku, kterou stát Opelu poskytl, i další záruky ve výši 4,5 miliardy eur. Vláda si totiž při jejich schvalování vymínila jedinou podmínku - GM v Opelu kralovat nebude.

Reportáž Jana Hreňa (zdroj: ČT24)

Šéfredaktor Auto7 Jan Blažek:

"Podle mě se hrají nějaké vysoké hry. Myslím si, že GM není v pozici, aby zpochybňovala jakýkoliv obchod související s Opelem, protože GM vlastně zapříčinila pád Opelu, stáhla ho dolů.


„Nedovedu si představit připravovat záruky, které by připadly zpět General Motors. To on Opel do této nepříznivé situace dostal,“ řekl k tomu předseda provozní rady Opelu Klaus Franz.

Favoritem na koupi Opelu sice i nadále zůstává Magna, manažeři automobilky budou ale tento týden seznamovat se situací v podniku i ostatní zájemce. Všichni mají mít stejný přístup k účetním výkazům firmy. Velkou hrozbou může být čínská BAIC. Má dostatek peněz i nezměrnou chuť nakupovat. Čínským firmám už přitom patří britský Rover i americký Hummer.

„Ono je velmi těžké teď předikovat, jak se ta situace vyvine, já si osobně myslím, že v případě Opelu je to možná spíše nepravděpodobné, protože si asi dovedu představit, že by do toho vstoupily odbory na druhou stranu ve světě volného obchodu, kdo má peníze, tak vládne,“ uzavřel šéfredaktor Auto 7 Jan Blažek.