Automobilky opět pláčou, usmívá se jen Volkswagen

Praha- Další poklesy se podepisují na prodejích a ziscích automobilek. Miliardové ztráty hlásí koncerny PSA a Daimer, japonským výrobcům Honda a Nissan se výdělky propadly o 90 procent. Pozici jedničky si i přes problémy udržela Toyota, která se tak nemusí mít na pozoru před General Motors. Nebezpečí ale nyní číhá v německém Wolfsburgu, nahoru se totiž rychle tlačí Volkswagen.

I když Toyota pozici jedničky obhájila o pouhých deset tisíc aut, v celoročním zúčtování se General Motors příliš bát nemusí. Jeho čísla totiž pocházejí ještě z doby před bankrotem a zásluhu na nich měl zejména prodej řady koncernových značek. V budoucnu však bude Toyota bojovat spíše s Volkswagenem, kterého ekonomové označují za vítěze krize.

„Volkswagen má potenciál na to, aby hrál první housle a přetahoval se s Toyotou. A to díky tomu, že vlastně je přítomen, nebo v blízké době bude přítomen velmi silně na všech klíčových trzích,“ vysvětlil šéfredaktor časopisu Auto Motor a Sport Michael Kudela. Koncernu totiž klesají prodeje nejméně z velkých výrobců - v prvním pololetí jen o pět procent.
Příliš se nedaří ani Francouzům

Reportáž Jana Hreňa (zdroj: ČT24)

Světový tržní podíl Volkswagenu navíc nabírá na tempu, a to z necelých deseti na dvanáct procent, tedy téměř na úroveň Toyoty. Také výsledky hospodaření se čekají lepší než u konkurence. Například francouzský koncern PSA už oznámil pololetní ztrátu v hodnotě téměř jedné miliardy eur, Hondě a Nissanu zase klesl zisk o 90 procent. Přesto obě firmy zůstaly mírně v černých číslech.

S krizí bojují i luxusní značky. Německé BMW oznámilo, že letos končí ve formuli 1. Důvodem je, že firma už v ní bez úspěchu utopila miliardy eur. Nyní chce peníze investovat jiným způsobem. „Lidské i finanční zdroje přeneseme na vývoj nových technologií, s jedním cílem - zajistit firmě budoucnost,“ vysvětlil Norbert Reithofer, předseda představenstva BMW.

BWM a zejména pak Daimler potí krev

Přestože BMW v prvním čtvrtletí prodělalo 55 milionů eur, jeho konkurent Daimler je na tom mnohem hůře. V prvním kvartálu přišel o jednu a čtvrt miliardy eur, v druhém pak o miliardu. Obě firmy zjevně čelí velkému tlaku. Svou velikostí totiž nemohou konkurovat koncernům jako Volkswagen nebo Toyota. Dávní rivalové tak začínají opatrně spolupracovat, například při společném nákupu dílů.
Ztráty ve výši až pěti miliard eur čeká také Porsche, především kvůli nezdařenému plánu ovládnout Volkswagen. Role se obrátily a Porsche se brzy stane desátou značkou největšího evropského výrobce.

  • Prodeje aut za 1. kvartál 2009 autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/11/1017/101632.jpg
  • Logo Mercedesu - jedné ze značek německé automobilky Daimler autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/6/568/56713.jpg