Češi se vrací k nákupu na internetu

Praha - Českým internetovým obchodům po výrazném propadu v prvním pololetí znovu rostou tržby. Konkurenční boj ale dál přiostřuje. Potvrzuje to i Asociace pro elektronickou komerci, podle které mohou někteří prodejci skončit ještě na přelomu roku. Například v květnu bankrot ohrozil i jednoho z nejstarších elektronických prodejců v Česku - firmu Vltava.cz

„Každý rok pozorujeme mezi prosincem a lednem nějaký propad, ovšem letos byl mimořádně velký, téměř dvojnásobný,“ uvedl Ondřej Vičar, ředitel Vltava.cz.Útlum trval skoro celé první pololetí. V létě se ale lidé do virtuálních obchodů vrátili, snaží se zde totiž ušetřit. Přesto rozhodnutí o tom, kteří prodejci skutečně přežijí, přinesou až letošní Vánoce. Zásadní pak nebude jen cenová politika. „Poté, co se ceny fakticky srovnaly na úrovni naprosto minimálních marží, tak jako další logický krok je zlepšování kvality služeb,“ zdůrazňuje Vičar.

Dobrý obchod má i dobře zpracovány obchodní podmínky

Reportáž Michala Keborta (zdroj: ČT24)

Stejný vývoj potvrzuje i Sdružení obrany spotřebitelů, které testuje obchodní podmínky na internetu už od roku 2001. „Uvědomují si, že je třeba mít zpracovány výborně obchodní podmínky právě vůči spotřebiteli, vzhledem k tomu, že tam v mnoha případech platí zvláštní úprava oproti nakupování v kamenných obchodech,“ vysvětlil Jiří Žůrek ze Sdružení obrany spotřebitelů.

A zatímco ještě minulý rok neprošla prověrkami zhruba třetina smluvních ustanovení, letos to byla jenom čtvrtina. Navíc přibývá obchodníků, kteří po upozornění chyby rychle odstraní.

Jak ale ukázal nedávný případ z Ameriky, kdy obchod prodával jen na oko a ve skutečnosti vykrádal kreditní karty, internet stále není úplně bezpečné místo pro nakupování. Desatero rad jak se vyhnout takovému riziku najdou lidé třeba na stránkách www.bezpecny-nakup.cz.