Obrana proti spamům: zpoplatnění e-mailů

Praha - Spam, který představuje nevyžádanou elektronickou poštu, obtěžuje miliony lidí. Zaměstnanci internetového portálu Yahoo přišli s návrhem, jak odlišit normální e-maily od spamů. Tomu lze podle nich zabránit pomocí elektronických známek. To by mělo odlišit opravdové e-maily od spamů. Jak by ale docházelo ke zpoplatnění a jak by to celé fungovalo v praxi, si lze těžko představit.

Princip, placení za e-mail, který by měl od spamů ulehčit, by měl podle Yahoo vypadat následovně: Ten, kdo by odesílal e-mail by ho musel oznámkovat, na straně příjemce by se pak lehce zjistilo, zda jde o spam, nebo ne. „Tohle je takový výkřik do tmy, nejde takovouhle věc zavést ze dne na den,“ tvrdí Nováček. Současná pošta je podle něho velice otevřená a tohle si nedovede představit. Možnost, jak komunikovat bez spamů vidí Nováček v sociálních sítích.

Podle statistik tvoří spamy 58 procent veškeré elektronické pošty. „Díky pokročilým technologiím filtrování bych spíše řekl, že je problém opačný. Někdy filtry odchytí jako spam e-mail, který spam není,“ tvrdí internetový publicista Libor Nováček. Problém Nováček vidí ve ztrátě času, kdy se lidé musí probírat poštou, která je nezajímá.

Proti spamům se lze bránit také právní cestou. Otázkou však zůstává, zda je možné na elektronickou poštu vztáhnout zákon číslo 29/2000 Sb. o poštovních službách, protože ve většině případů se jedná o bezúplatné dodávání písemných zpráv.