Víděň - I letos zůstává nejcennější značkou na světě americká Coca-Cola, která si pozici světové jedničky drží už devátý rok v řadě. Vyplývá to alespoň z každoročního průzkumu konzultační společnosti Interbrand a časopisu BusinessWeek. Největší nárůst v žebříčku letos zaznamenaly značky Google, Amazon a Zara. Evropské firmy za těmi americkými zaostávají. Nejvýše - na páté příčce - se umístila finská Nokia. Žádná značka ze střední Evropy mezi stovkou nejhodnotnějších značek světa nefiguruje.
Coca-Cola je nejdražší značkou na světě
V letošním žebříčku se negativně projevila krize. Poprvé v devítileté historii jeho sestavování celková hodnota všech sto značek klesla, a to o 4,6 procenta. Nejdramatičtější propad zaznamenala švýcarská banka UBS, která na seznamu klesla z loňské 31. pozice na 72. a ztratila polovinu své hodnoty. Sedm značek z žebříčku vypadlo úplně. Vesměs se jednalo o finanční společnosti, například Merrill Lynch, AIG a ING. Banky a automobilové značky si vedly nejhůře, naopak si polepšily potravinářské značky, které těží z toho, že lidé v době krize jedí více doma.
Nově letos do žebříčku přibyly značky Lancôme, Burger King, Adobe, Puma, Burberry, Polo Ralph Lauren a Campbell. Všechny skončily na jeho dolním konci. Nejlépe se umístila značka kosmetiky Lancôme na 91. pozici, Campbellu s hodnotou 3,08 miliardy patří 100. pozice. Nejvíce se zvýšila hodnota značce Google, a to o 25 procent. Hodnota značky Amazon stoupla o 22 procent a Zara o 14 procent. O více než desetinu narostla také hodnota značek Nestlé a Apple.
Pořadí deseti nejcennějších světových značek:
- Coca-Cola (USA; 68,7 mld. dolarů)
- IBM (USA; 60,2 mld. dolarů)
- Microsoft (USA; 56,6 mld. dolarů)
- GE (USA; 47,8 mld. dolarů)
- Nokia (Finsko; 34,9 mld. dolarů)
- McDonald's (USA; 32,3 mld. dolarů)
- Google (USA; 32 mld. dolarů)
- Toyota (Japonsko; 31,3 mld. dolarů)
- Intel (USA; 30,6 mld. dolarů)
- Disney (USA; 28,4 mld. dolarů)
Seznamu 100 nejcennějších značek jasně dominují společnosti ze Spojených států, kterých je celkem 51. Z Evropy je v žebříčku 38 značek, a to z Německa, Francie, Švýcarska, Itálie, Británie, Švédska, Nizozemska, Finska a Španělska. Zbývající značky jsou z Japonska, Koreje a Kanady.
Průzkum je založen na složité metodologii vyvinuté Interbrand. Mimo jiné musí mít firmy veřejně dostupné finanční údaje a třetina příjmů firmy musí pocházet ze zahraničí.