Automobilový rok 2009: víc osobních aut - méně náklaďáků

Praha – Češi loni navzdory ekonomické krizi nakoupili meziročně o 12,5 procenta víc nových osobních automobilů. ČT24 to dnes řekl šéf Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl. Přesto ale prodejci zřejmě nebudou na rok 2009 vzpomínat s radostí. Celkově totiž kvůli velkému propadu prodeje nákladních aut, jejichž odbyt klesl víc než o desetinu. Optimističtěji vyznívají údaje o výrobě aut. Za celý loňský rok sjelo z výrobních linek všech tuzemských automobilek dohromady rekordních 970 tisíc vozů.

Prodej nových osobních a lehkých užitkových aut v Česku podle dnes zveřejněných údajů Svazu dovozců automobilů loni klesl o 11,1 procenta na
celkových 181 086 vozidel. Lépe šly na odbyt větší vozy. Podíl kategorie malých a mini vozů se snížil ze 47 na 36 procent. Střední a nižší třída dohromady tvořily 37 procent trhu.

Nárůst v prodeji osobních aut byl podle Tunkla do velké míry jen kosmetickou záležitostí. Souvisel totiž se změnou zákona o DPH z loňského dubna, díky které si mohli podnikatelé odečíst daň i při nákupu osobního auta. „Byla zrušena velká deformace českého trhu, kdy se tato osobní auta vyráběla v provedení nákladních,“ podotknul Tunkl. Stejná legislativní změna se na druhé straně podepsala na bezmála sedmdesátiprocentním propadu lehkých užitkových vozidel do 3,5 tuny.

Jasně se hospodářská recese spojená s poklesem výroby, a tím i nutností přepravovat zboží po silnici, odrazila na prodejích v kategorii nákladních aut. Těch firmy nakoupily o 55 procent míň než o rok dříve. „Silniční dopravci de facto téměř přestali objednávat a obnovovat vozový park, a proto je tam situace velmi kritická,“ podotýká Tunkl.

Škodovka zůstala králem trhu

Trhu s osobními auty loni s bezmála třicetiprocentním podílem nadále kralovala tuzemská Škoda Auto. Zaznamenala ale víc než 2,5procentní propad, když prodala něco přes 56 tisíc aut. Největší zájem byl o Škodu Octavii. Ostatní české automobilky – kolínská TPCA a nošovický Hyundai – s tuzemskými prodejními statistikami příliš nezamíchaly. Drtivou většinu své produkce totiž vyvezly za hranice. „Z Kolína jde na český trh zhruba tisíc z 330 tisíc aut, která vyrábějí, a z Nošovic, kde se vyrobilo 118 tisíc vozů, zůstaly v Čechách tak zhruba čtyři tisíce,“ vysvětlil Vladimír Kaláb z Hospodářských novin.

Právě postupný rozjezd nošovické automobilky nicméně největší měrou přispěl k rekordnímu počtu vozidel se značkou „Made in Czech Republic“. Největší škodovka totiž kvůli přesunu produkce do zahraničních závodů vyrobila v domácích továrnách méně aut než předloni. O 70 procent na zhruba tisícovku klesl také počet v Česku vyrobených nákladních automobilů. Autobusů bylo o 12 procent méně.

I letošek bude nejspíš pro automobilky i prodejce problematický. Těšit se na něj ale můžou zákazníci. „Jak bude rok vypadat, naznačila Škodovka – od ledna snižuje ceny. Fabie v nejzákladnější verzi už stojí méně než 200 tisíc, následuje Peugeot, který také snižuje ceny, takže koneční zákazníci se můžou těšit na levná auta,“ dodal Kaláb.