Kolik berou manažeři Českých drah, se veřejnost nedozví

Praha - Atmosféra kolem Českých drah houstne. Duškovy výroky o tom, kdo je a kdo není homosexuál, jen odsunuly do pozadí to hlavní, což je způsob vedení firmy, zejména to, jak jsou šéfové tohoto gigantu odměňováni. Bývalý předseda dozorčí rady Českých drah Zdeněk Žák tvrdí, že příjmy a výhody managementu drah jsou neúměrně vysoké. Ověřit tuto informaci byl takřka nadlidský úkol. Částku, kterou dráhy každý měsíc posílají na účty členům svého managementu, mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský České televizi odmítl potvrdit s tím, že ji nelze zveřejnit s ohledem na ochranu osobních údajů.

Tuto argumentaci odmítá Oldřich Kužílek, spoluautor zákona o svobodném přístupu k informacím. Podle něj má tato informace být veřejně přístupná. „Všichni tito manažeři jsou vysoce postavení veřejní činitelé a zároveň jsou to příjemci veřejných prostředků, proto by podle několika ustanovení právního řádu měly jejich platy být přesně poskytnuty.“ Podobně pro Českou televizi, pořad 168 hodin, reagoval Ladislav Mejzlík z VŠE, který tvrdí, že České dráhy nejsou soukromý subjekt. „Získávají řádově 12 až 13 miliard dotací od státu a samozřejmě tím pádem je potřeba se na ni dívat pohledem toho, že informace například o výplatách top managementu nejsou soukromou věcí té firmy.“ 

České dráhy se schovávají za zákon na ochranu osobních údajů. Jenže existuje i zákon o svobodném přístupu k informacím veřejných osob. Nicméně České dráhy se domnívají, že právě tento případ spadá pod zákon o ochraně osobních údajů. „České dráhy jsou akciovou společností, nikoli státním podnikem a my jsme přesvědčeni o tom, že jde o ochranu osobních údajů - a ta je zaručena zákonem,“ tvrdí Šťáhlavský. 

Reportáž Barbory Straňákové (zdroj: ČT24)

Oldřich Kužílek

„Je tady takový zvyk tvářit se, že platy takto vysoce postavených osob jsou jakýmsi jejich osobním údajem. Já si to vůbec nemyslím. Jsou placeni z veřejných peněz a máme právo to vědět přesně.“


Kolik přesně jde na management, nevědí ani na ministerstvu

Například německé dráhy zveřejňují příjmy managementu ve svých výročních zprávách. České dráhy odkryly jen hrubou mzdu generálního ředitele a rozmezí mezd šesti náměstků s tím, že kvůli krizi si vedení platy samo stáhlo o 15 procent a vzdalo se odměn. Objem finančních prostředků, který skutečně jde měsíčně na celý management, včetně ředitelů odborů, se nepodařilo zjistit ani na ministerstvu dopravy. „V tuto chvíli tu informaci nevíme, nicméně víme, kolik přibližně tito pánové berou v průměru měsíčně. Pokud jde o plat generálního ředitele, ten je 430 tisíc korun hrubého, u náměstků je to velmi individuální, pohybuje se to v intervalu mezi 200 až 350 tisíci korunami,“ odpověděl ČT Karel Hanzelka, mluvčí ministerstva dopravy. 

Platy manažérům počítá externí fitma

Výši platů manažerů u Českých drah určuje samo představenstvo společnosti, kde sedí čtyři náměstci a ředitel. Oni vlastně rozhodují o platech pro sebe i své manažerské kolegy. Navíc dráhy vyvedly vyúčtování manažérských platů mimo podnik, a to do soukromé firmy. Důvodem podle Českých drah je, že jde o test služeb, který je běžný u firem soukromých. „České dráhy testovaly možnost outsourcingu mezd, chtěli jsme si to prakticky ověřit, proto byla tato záležitost řešena přes externí firmu,“ dodal Šťáhlavský. Takový argument se Mejzlíkovi z VŠE příliš nezdá: „Pokud bych seděl ve vedení drah a chtěl otestovat, jestli outsourcing mezd není lepší, tak bych ho testoval ne na 12, 13 nebo 15 lidech managementu, ale spíš na těch zaměstnancích, kterých jsou desetitisíce. Pokud vím, tak většinou motiv pro outsourcing mezd je snaha utajit ty informace. Nemyslím utajit v tom pejorativním slova smyslu, ale prostě, aby nebyly k dispozici uvnitř firmy.“ 

Kromě platů je problém i vysoké odchodné

Žák zároveň kritizuje i desetitisícové měsíční příspěvky na rizikové, manažerské a další pojištění a hlavně zlatý padák ve smlouvě. „Manažeři, když se rozhodnou k odchodu, dostanou odchodné ve výši 24násobku své průměrné mzdy.“ 

Odchodné je u manažerů firem běžný benefit. Nejčastěji ale dosahuje jen šesti- až dvanáctinásobku průměrného příjmu mzdy, nikoliv čtyřiadvacetinásobku. Ladislav Mejzlík z VŠE se s takovým odchodným nesetkal. Samo vedení drah výši odchodného nekomentuje: „Já tuto informaci nemám. Vůbec, vůbec,“ tak zněla odpověď Petra Šťáhlavského. 

Management generálního ředitele Petra Žaludy přišel do Českých drah na jaře 2008. Šlo o jeden z prvních polistopadových pokusů vtáhnout do státní firmy špičkové manažery z bankovní a podnikatelské sféry.