Čeští výrobci už vidí konec krize

Praha – Čeští výrobci se i nadále dívají do budoucnosti s mírným optimismem. Světová ekonomika se pomalu zotavuje, obchodní aktivita postupně roste, důvěra výrobního sektoru se v mnoha zemích zvyšuje. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu celosvětové sítě poradenských společností KPMG, který provedla mezi několika tisíci výrobních firem a společností, jež poskytují služby.

„Téměř ve všech ukazatelích očekávají čeští výrobci v příštích dvanácti měsících zlepšení. Od propadu v lednu 2009 je to již třetí období za sebou, v němž jejich optimismus roste. Čísla, jichž dosahovali před krizí, jsou však zatím stále dosti vzdálená,“ zhodnotil výsledky průzkumu partner odpovědný za služby pro výrobní společnosti v KPMG ČR Petr Škoda.

Značné zlepšení (o více než 14 bodů) zaznamenal průzkum u objemu nových zakázek. Výrazně v plusu je také třeba využívání kapacit. Očekávaný růst tržeb a zaměstnanost sice zůstávají v záporných hodnotách, ale proti předchozím obdobím už jenom mírně. Podobný vývoj je patrný u ziskovosti, kapitálových výdajů a výdajů na výzkum a vývoj. Ani pozitivní výsledky, jakých dosáhl například ukazatel očekávaného růstu cen, nicméně neznamenají, že by čeští výrobci měli vyhráno. V porovnání s historickým průměrem výsledků studie jsou mnohé hodnoty ještě stále slabé.

Ekonomika ČT24: Očekávání českých výrobců (zdroj: ČT24)

Skončila krize v Česku?

„Přestože výsledky ještě stále nedosahují dřívějších hodnot, můžeme se domnívat, že krize už pro české výrobce skončila a příštích dvanáct měsíců jim přinese růst. Radovat se ale můžeme teprve tehdy, až se oživení projeví skutečným růstem zaměstnanosti a investic. V ČR, ale ani v Evropské unii se výrazný růst v těchto oblastech zatím neočekává,“ upozornil Škoda.

Na světových trzích se díky dalšímu zlepšování ekonomiky v příštích 12 měsících celosvětově očekává růst obchodní aktivity. Především výrobní sektor vykazuje vysoké sebevědomí, vzrostlo ale i firmám poskytujícím služby. Obecně se předpokládá růst tržeb, zisků i investic, dobře je na tom také zaměstnanost.

Největšími optimisty jsou Spojené státy a země BRIC (Brazílie, Rusko, Indie, Čína), které předpovídají nejvýraznější nárůst aktivity a také nejpodstatnější zvyšování zaměstnanosti. Očekávání firem působících v zemích Evropské unie se od minulého průzkumu také zlepšilo, i když ne tak nápadně. Naopak v Japonsku se důvěra oproti předchozímu období oslabila.

Ve srovnání se světem i v rámci EU se čeští výrobci drží při zemi. Zatímco v ČR jsou hodnoty u části sledovaných ukazatelů stále negativní a ty pozitivní dosahují maxima kolem 20 bodů, globální výsledky se v mnoha oblastech pohybují kolem 40 až 50 bodů. EU je o něco opatrnější, avšak i za ní Česko pokulhává.

Průzkum Business Outlook Survey, který pro celosvětovou síť členských společností KPMG zpracovává agentura Markit Economics, vychází z šetření mezi 11 tisíci výrobci a poskytovateli služeb. Ti jsou požádáni, aby sdělili své představy o budoucích obchodních podmínkách. Průzkumy se dělají třikrát za rok, data se shromažďují a vyhodnocují v únoru, červnu a říjnu. KPMG je celosvětová síť poradenských společností poskytujících služby v oblasti auditu, daní a poradenství.

Průmyslová výroba v ČR v meziročním srovnání
Zdroj: ČT24