Internetové nákupy v Česku vedou bílé límečky

Praha – Typický Čech, který nakupuje na internetu, je úředník nebo podnikatel, čistý měsíční příjem jeho domácnosti se pohybuje kolem třiceti tisíc a bydlí ve městě s méně než 100 000 obyvateli. Vyplývá to z průzkumu internetového obchodu Kasa.cz. Ten také zjistil, že Češi na internetu nakupují stále častěji, ale za méně peněz. Roční útrata nad deset tisíc loni platila pro 52 procent nakupujících, letos jde o 45 procent zákazníků. Na Slovensku, kde podobné šetření probíhalo rovněž, je situace prakticky totožná.

„Čech nakupující na internetu je zaměstnaný nebo podniká, čistý měsíční příjem jeho domácnosti se pohybuje mezi 20 000 až 40 000 korun,“ informovala mluvčí Kasa.cz Jitka Součková. Z hlediska povolání jak v Česku, tak na Slovensku nejvíce zákazníků internetových obchodů tvoří úředníci a pracovníci v kancelářích (26 procent) a nejméně zemědělci a manuálně pracující bez kvalifikace (méně než jedno procento).

Stále častěji se do internetového obchodování pouštějí i starší lidé. Podíl českých zákazníků starších 61 let se zvýšil z 5 % na 6,7 % a zastoupení věkové kategorie 51 až 60 let z 11,7 % na 14 %. Podíl zákazníků ve věku od 41 do 50 let vzrostl z 17,1 % na 19,8 %. Stále nejpočetnější skupinou zůstávají lidé do 40 let, kteří představují 60 procent nakupujících.

Vzestup e-shopů (zdroj: ČT24)

Vzrůstá i počet nákupů. „Podle informací internetového obchodu Kasa.cz vzrostl v posledním roce (v ČR) počet lidí, kteří na internetu nakupují více než pětkrát za rok. Díky růstu o pět procentních bodů se podíl této skupiny nakupujících na Kasa.cz zvýšil na rovnou polovinu,“ sdělila dnes mluvčí Kasa.cz Jitka Součková.

A jak dopadlo Slovensko?

Situaci na Slovensku mapoval průzkum obchodu Hej.sk. Z něj vyplývá, že Slováci v porovnání s Čechy na internetu utrácejí menší částky. Zatímco na Slovensku nakoupí 17 procent zákazníků za méně než tisícovku, v ČR tvoří tuto skupinu devět procent zákazníků. Meziročně se podíl této skupiny v obou zemích zvýšil, na Slovensku pak o celých 11 procent. „Rozdíly (také) najdeme v podílu vysokoškolsky vzdělaných zákazníků, kdy vysokou školu v ČR má 23 procent nakupujících, na Slovensku 40 procent,“ uvedla Součková.

Obecně se dá říct, že zákazníci věří internetovým obchodům stále více. „Nakupování na internetu si v ČR dlouhodobě zlepšuje svou pozici a přibývá lidí spokojených s nákupem v internetových obchodech a internetových aukcích. Tím, jak si předávají své pozitivní zkušenosti, roste samozřejmě zájem napříč generacemi,“ uzavřela mluvčí aukčního portálu Aukro.cz Lenka Hanušová.

Nákup přes internet
Zdroj: ČT24