AvtoVAZ, výrobce legendární Lady, prodal loni 350 tisíc aut. Ročně přitom může z jeho výrobních linek sjet víc než dvojnásobek vozů, konktrétně až 800 tisíc. Naštěstí výhled automobilky pro letošní rok je už mnohem optimističtější. Její šéf Igor Komarov doufá v návrat k provoznímu zisku. Spoléhá v tom hlavně na šrotovné a úsporná opatření. Ve hře je i propouštění asi desetiny zaměstnanců. „Opatření potrvají až do konce příštího roku - týká se hlavně optimalizace výroby,“ říká Komarov.
Michal Štengl, redaktor časopisu Auto motor a sport
„Domnívám se, že tam je hlubší problém - v celkové zastaralosti výroby automobilů v Rusku, kde zaměstnávají strašně moc lidí.“

AvtoVAZu se nedaří
Šrotovné zavedla ruská vláda na pomoc domácím automobilkám letos v březnu. Vyčlenila na něj celkovou částku deset miliard rublů. Ta by měla podpořit prodej asi dvou set tisíc nových aut. Zájemci mohou vybírat z víc než 60 modelů montovaných v Rusku. Pomocnou ruku nabídla AvtoVAZu i francouzská automobilka Renault, která v něm má čtvrtinový podíl. Přislíbila mu své technologie. „Technologie od Renaultu by jim mohly pomoct, ukázal to případ rumunské Dacie,“ dodal Štengl.
Šéf AvtoVAZu Komarov proto věří, že se jim díky šrotovnému i kvalitní technologii podaří zvýšit domácí prodeje o 35 procent na 541 tisíc automobilů.
