Stát bude muset splatit sedm miliard za půjčku železnic

Praha - Stát si na svá bedra bude muset vzít až sedmimiliardovou půjčku, kterou před sedmi lety dostal státní podnik Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC). Informaci uvedl server Aktuálně.cz s odvoláním na neveřejný materiál o přípravě nového rozpočtu. Sedm miliard je částka, která zbyla po transformaci Českých drah.

Přitom transformační zákon z roku 2002 vytvořila vláda Miloše Zemana. Zákon předpokládal, že se státní podnik ČD rozdělí na dvě části. Akciová společnost ČD bude nabízet dopravní služby a SŽDC se bude starat o koleje a další infrastrukturu.

Bohdan Hejduk, náměstek ministra financí:

„Veškeré prostředky musejí být nalezeny ve státním rozpočtu v kapitole všeobecná pokladní správa - to je známo již od toho roku 2003.“

Reportáž Jakuba Linky (zdroj: ČT24)

Podle zákonu SŽDC převzala dluhy drah ve výši 9,5 miliardy a zároveň jejich „zbytný majetek“. Jeho prodejem měla dluhy uhradit. SŽDC ale prodejem získala jen 2,5 miliardy a zbytek si půjčila v roce 2004. „Vláda schválila jako jeden ze zdrojů na uhrazení dluhu právě dluhopisy v hodnotě sedmi miliard korun. Na základě vládního usnesení jsou garantovány státem,“ uvedl mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Nakonec však půjčku sedm miliard korun i roční úroky 300 milionů zaplatil stát. „Dluhopisy mají splatnost právě v roce 2011. O garanci bylo rozhodnuto již před emisí, takže nyní budeme pouze plnit závazky na základě rozhodnutí z té doby,“ prohlásil mluvčí ministerstva financí Ondřej Jakob. Pokud by MF převzalo dluh hned v roce 2004, ušetřilo by na úrocích za dluhopisy přes dvě miliardy.

Případ ukazuje mechanismus, jak stát skrytě subvencuje firmy. Podniky se zadluží se státní garancí a vůbec se nepokoušejí půjčené peníze splatit. Ministerstvo pak garantovanou částku uhradí, aniž se ji snaží od firmy vymáhat. SŽDC přitom dostala v roce 2008 mimořádnou státní dotaci 12 miliard, ze které mohla dlužnou částku splatit.