Google vstupuje i na pole internetového prodeje letenek

San Francisco - Americký internetový gigant Google koupí za 700 milionů dolarů (asi 14,4 miliardy korun) v hotovosti ITA Software, jednoho z klíčových internetových dodavatelů softwaru pro informace o letecké přepravě. Google se díky tomu stává významným hráčem na scéně vyhledávání leteckých spojů a letenek. Vyvolal tím ale obavy o dopad na hospodářskou soutěž.

„Chystáme se vytvořit nové nástroje vyhledávání letů, které se zaměří na koncového uživatele,“ prohlásil na konferenci s analytiky a novináři generální ředitel Googlu Eric Schmidt. Dodal, že Google nemá v plánu prodávat lidem letenky a že bude respektovat všechny současné dohody ITA s partnery. Akvizice Googlu umožní konkurovat inovacím, s nimiž přišel Microsoft u svého vyhledávače Bing. Microsoft se přitom zaměřil na specifické kategorie jako cestování a nakupování, a získal tím vyšší podíl na trhu.

Jan Procházka, analytik společnosti Cyrrus

„Google je dostatečně silný hráč a myslím si, že tohle na trhu chybělo. Cestující na tom mohou jenom vydělat.“

Reportáž Jana Beránka (zdroj: ČT24)

Na dohodě bude Google zřejmě pracovat ještě několik týdnů. Experty na cestovní ruch ale znejistělo, že by mohl získat na odvětví příliš velký vliv. „Polovina letenek se prodá on-line, a tak je logické, že si Google pořídil službu, která dokáže vyhledávat spoje,“ vysvětlil Jan Kužník, odborník na internet ze serveru Technet.cz.

ITA využívají i American Airlines či Continental Airlines

ITA se zhruba 500 zaměstnanci je zdrojem informací o cenách letů pro celé odvětví letecké dopravy. Její servis využívají letecké společnosti, cestovní kanceláře a další organizace. Jsou mezi nimi společnosti American Airlines a Continental Airlines, služby Hotwire, Kayak a Orbitz i právě Bing od Microsoftu.

Manažeři Googlu označili akvizici za přínos pro trh i spotřebitele. Zároveň ale předpokládají, že regulátoři v USA budou prověřovat dopady transakce podrobně.

Google tak pokračuje v nákupech. Za posledních dvanáct měsíců už koupil sedmnáct internetových firem a utratil za ně víc než dvě miliardy dolarů. Googlu se přitom nákupy zatím celkem vyplácí. Před čtyřmi lety koupil začínající videoserver YouTube za miliardu a šest set milionů dolarů a dnes je z něj absolutní jednička na poli internetového videa. Největší investicí byl ale reklamní systém DoubleClick, který stál tři miliardy dolarů, ale proměnil Google ve stroj na peníze.

Firma s tržbami třiadvacet miliard dolarů ale v současnosti řeší komplikace v Číně. Od začátku roku vede s tamní vládou spor o cenzurování výsledků vyhledávání. Kvůli nim musela svůj čínský vyhledávač přesměrovat do Hongkongu a teď čeká, jestli dostane od Číňanů povolení k dalšímu podnikání.

  • Continental Airlines autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/17/1619/161874.jpg
  • Největší nákupy společnosti Google autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/18/1778/177713.jpg