Kalousek ubezpečuje: Energetické podniky nezprivatizujeme

Praha - Strany vládní koalice ODS, TOP 09 a VV se shodují, že podniky z energetiky se kvůli jejich strategickému významu privatizovat nebudou. Deníku Právo to řekl budoucí ministr financí a místopředseda TOP 09 Miroslav Kalousek. Konkrétně se jedná o společnosti Čepro, ČEPS, MERO a ČEZ. V případě ČEZu však přece jen k částečné změně dojde - Kalousek uvedl, že plánuje odprodat část státních akcií.

„ČEZ, Čepro, ČEPS, MERO v současném světě nabývají stále strategičtějšího významu z hlediska národní bezpečnosti a suverenity. Jsme všichni zajedno, že privatizovat nebudeme,“ řekl Kalousek. Čepro je státním distributorem paliv, ČEPS provozuje elektrickou přenosovou soustavu, MERO v tuzemsku provozuje ropovody.

„Pokud chce stát provádět penzijní reformu, tak si myslím, že by dodatečné privatizační příjmy určitě pomohly. Tolik by to ty obyvatele potom nebolelo,“ myslí si však přesto analytik ze společnosti Cyrrus Jan Procházka.

Reportáž Jakuba Linky (zdroj: ČT24)

Prodej akcií ČEZu byl schválen už před třemi lety

„Jediné, s čím můžeme počítat, je podobná operace, kterou jsem již udělal, že bychom odprodali část akcií ČEZu,“ řekl Kalousek. Neplánuje to ale na příští rok. Stát nyní drží v ČEZu zhruba 70 procent akcií a prodej sedmi z nich prostřednictvím kapitálového trhu schválila už v březnu 2007 vláda premiéra Mirka Topolánka. V té Kalousek seděl rovněž jako šéf státní kasy. Cílem tehdy bylo získat 31 miliard korun, které chyběly Státnímu fondu dopravní infrastruktury. Nakonec stát prodal polovinu plánovaného objemu akcií, státní pokladna tak získala přes 25 miliard korun.

ČEZ státu přináší pravidelné výnosy ve formě dividend, letos dokonce byla vyplacena dividenda v rekordní výši. Tyto peníze jsou součástí privatizačních fondů, které sice nejsou součástí státního rozpočtu, ministerstvo financí je ale spravuje. Stát dividendy využívá na úhradu starých ekologických škod, k jejichž úhradě se zavázal při privatizaci státních podniků. V minulosti se peníze podle náměstka ministra financí pro státní rozpočet Bohdana Hejduka převáděli i do Státního fondu dopravní infrastruktury a Státního fondu rozvoje bydlení. Poslední dobou už se tak neděje. Peníze naopak budou použity na připravovanou důchodovou reformu, která bude podle Hejduka velmi nákladná.

Letiště Praha by se naopak zprivatizovat mohlo

Privatizace Letiště Praha a dalších státních podniků je podle Kalouska možná, v následujícím období ale neočekává dostatečný „investiční apetit“, který by tyto firmy umožnil prodat výhodně. Česká pošta si zaslouží svůj transformační projekt a státní Lesy ČR si zaslouží vládní, nikoli jen podnikovou koncepci, uvedl budoucí ministr. Privatizaci Letiště Praha a České pošty už stát v minulosti připravoval.

Prodej letiště do rukou soukromníka je během na dlouhou trať. Poslanecká sněmovna totiž dříve opakovaně rozhodla o tom, že vláda nebude smět letiště privatizovat. V současnosti prodej zakazuje zákon o zákazu privatizace Letiště Praha.

Budoucí ministr financí Miroslav Kalousek

„Ten zákon sám o sobě je zmetek, který nemá v českém právním řádu co dělat a jako takový by měl být zrušen co nejdříve. Už jenom proto, že pro civilizovaný stát je ostuda, když v právním řádu takový zákon má.“