Oddlužovací agentury mohou pro dlužníky znamenat jen další dluhy

Praha - Oddlužovací agentury, které poskytují pomoc lidem s problémy splácet úvěry, jsou velmi drahé. Dlužník tak může zaplatit v souhrnu až o třetinu více. Na to upozorňuje obecně prospěšná společnost Člověk v tísni a Česká bankovní asociace. Jde přitom o velmi aktuální téma, protože Češi mají o úvěry velký zájem. Například spotřebitelskou půjčku má každý druhý obyvatel země. Lidé si jich berou i několik současně.

Každý dvacátý dlužník má problém se splácením

Problémy se splácením na sebe při vysoké míře zadlužení nenechají dlouho čekat. Nastávají u každého dvacátého úvěru. Pak na scénu přicházejí zmíněné oddlužovací agentury. „Nabízejí velmi dobře psychologicky zpracovaný atak na klienta. Vzbudí dojem, že tu situaci tato firma umí vyřešit a že klientovi stres, spojený s upomínkami a kontakty s bankou, odpadne,“ uvádí Jan Černý z organizace Člověk v tísni.

Oddlužovací společnosti potom převezmou od svého klienta správu půjček. Klient jim posílá všechny peníze a agentury pak osloví banky a další firmy, u kterých je klient dlužen, a snaží se je přesvědčit ke snížení splátek. Podle náměstka ředitele České bankovní asociace Jana Matouška však nemají z principu větší šanci dosáhnout na lepší podmínky než klient. Klient však za službu platí i v případě, že agentura u finančních institucí neuspěje, a to poměrně tvrdě. Součástí smlouvy je často poplatek za zpracování vstupní finanční analýzy a další peníze si agentury strhávají každý měsíc. Například u desetitisícové splátky jsou to i tři tisíce korun.

Daniel Hůle z organizace Člověk v tísni

„Z analýzy stávajících dokumentů jsme ve čtyřech případech nalezli některá ustanovení, která jsou v rozporu se zákonem, například znemožnění výpovědi smlouvy. Praxe jako taková ale nelegální není.“

Agentury se snaží, výsledek je ale nejistý

Česká televize se zajímala o to, jak dvě největší společnosti tohoto typu zacházejí s pohledávkami klientů. „Každý klient je obeznámen s postupem a je mu zřejmé, že nejsme schopni zastavit nárůst sankcí vyplývající ze smlouvy. Podepisuje informovaný souhlas, kde mu to je ještě jednou vysvětleno,“ uvedl ředitel společnosti Asterie Zdenek Bučko. „Nevracíme nebo nesplácíme jejich dluhy za ně. Kontaktujeme věřitele s návrhem splátkového kalendáře. Pokud nesouhlasí, dojde k jednání nebo dojde k tomu, že ho zkusíme poslat. Když se nic nevrátí a neozývají se, považujeme věc za fungující,“ popisuje praxi finanční ředitel FL Consult Jiří Lion.

Banky ani jiní věřitelé se však se zprostředkovatelem nemusí vůbec bavit. Postup agentury tak pro dlužníka může v reálu podle České bankovní asociace znamenat jenom další, zbytečný dluh.